Au
trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian
Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in
conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu,
acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este
consecinta unei conspiratii interne sau externe.
Nu
asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul
in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat
a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In
locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva
decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in
societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea
institutiilor unui stat.
Nu a
fost cazul tarii noastre.
Trecem
si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea
tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce
tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea
Ciolos era vazuta ca o guvernare cu raspundere limitata. Adica o
institutie cu 18-20 de asociati care aveau datoria sa gestioneze
treburile intrene ale tarii timp de un an de zile.
Ce
se vrea, acum, in realitate, Guvernarea Ciolos? Din ce in ce mai mult
o varianta viabila la democratia parlamentara, la statul democratic
condus de institutii alese in unul sau mai multe scrutinuri de catre
cetatenii tarii. Observatia este motivata de presiunile care se pun
pe Guvernul Ciolos de a modifica prin ordonante de urgenta legi
organice aprobate de Parlament. Sau de ambitiile unor membri ai
cabinetului, dar si ale lui Dacian Ciolos, de a “transforma”
societatea romaneasca. De a o “moderniza” intr-un an de zile. Sau
de a o aduce la standardele Comisieie Europene, de acolo de unde
parvin mai multe figuri instalate la Palatul Victoria. Chintesenta
acestor megalomanii specifice tehnocratiei de ocazie o reprezinta
“Prioritățile
strategice și planurile de acțiuni sectoriale ale ministerelor pe
anul 2016”, publicate la jumatatea lunii trecute. Acestea sunt, cum
am mai scris, niste jalnice proiecte iesite din mintea unor personaje
care nu au nimic de-a face cu domeniile pe care le reprezinta si,
culmea, le si coordoneaza.
Sigur
ca ar fi exagerat sa vorbim acum de bilantul acestor prioritati sau
planuri. Dar nici nu vedem semne care sa prefigureze demersuri pentru
implinirea obiectivelor megalomane inscrise in documentul pomenit si
insusit de premier.
La
75 de zile de la instalarea Guvernului Dacian Ciolos nu observam
niciun element specific, niciun semnal definitoriu pentru tehnocratia
care a fost instaurata peste noapte in Romania.
In
afara unor jocuri de putere sau de imagine, domnul Ciolos nu ne poate
convinge ca guvernarea sa va sclipi cu ceva in interiorul sau
exteriorul tarii. Vizitele sale la Berlin si Paris nu au avut niciun
efect asupra prezentului sau viitorului tarii. Dimpotriva, am zice ca
primirile si mesajele in cele doua capitale ale Europei au avut un
efect si mai distructiv asupra pozitiei Romaniei in Uniunea
Europeana. Sa primesti in plex o lovitura verbala precum “nu
meritati inca”(Schengen si alte visuri ale Bucurestiului) si sa
accepti ca pe un verdict majestuos o asemenea apreciere este
revoltator. Pentru orice guven din EU. In afara de cel de la
Bucuresti.
Mai
grava este inertia Guvernului Ciolos in actuala conjunctura
internationala. Cand in Orientul Mijlociu sau Golful Persic
politicile statelor vestice, dar si cele ale celor din Grupul de la
Visegrad ataca in forta, Romania isi face planuri pentru misiuni
economice pentru viitor.
Iranul
este navalit de cancelariile europene. Cancelaria de la Bucuresti sta
in expectativa.
Sau
alt exemplu: Turcia. Zilele trecute asociatia oamenilor de afaceri
turci (TIAD) aducea aprecieri felului in care este asezata economia
tarii noastre pentru investitorii straini. Guvernul de la Bucuresti
nu observa ca Turcia este un partener de mare calibru pentru tara
noastra. Si ca ar trebui intarita colaborarea intre cele doua tari.
Avem un proiect de mare anvergura: cablul submarin pentru transportul
de energie electrica. De acest obiectiv strategic pentru economia
Romaniei nu mai vorbeste nimeni la noi.
Ne
asteptam ca vizitele externe ale primului ministru sa fie acompaniate
de ample misiuni economice. Nu intelegem de ce componenta diplomatiei
economice este lasata deoparte.
In
acelasi context regional si european este siutatia relatiilor cu
Moscova. Bucurestiul priveste cu ochelari de cal relatiile cu
Federatia Rusa. In timp de nemtii si francezii (si nu numai) fac
demersuri atat subterane cat si la vedere pentru cucerirea spatiului
economic rusesc (in ciuda embargoului, mai mult politic), Bucurestiul
sta cu mainile in san si se caciuleste la marile capitale ale
vestului. Chiar in contextul embargoului contra Rusiei, oportunitati
exista. De pilda, zile trecute, autoritatile de la Moscova au exclus
de pe piata Federatiei Ruse transportatorii polonezi de marfuri. Ar
fi fost un bun moment ca transportatorii din Romania sa ia rapid
locul celor din Polonia. Daca, desigur, Guvernul de la Bucuresti nu
ar fi bantuit de cine stie ce preconceptii anticomuniste. Si tot
despre Rusia: de mai bine de doi ani de zile, Tarom, compania noastra
aeriana, nu poate relua zboruri directe catre Beijing deoarece, s-a
spus, autoritatile de la Moscova nu si-au dat acordul pentru
tranzitul spatiului aerian rusesc. De ce Guvernul Ciolos, care este
apolitic si tehnocrat, nu intervine la Moscova pentru a incerca
reglementarea situatiei?.
Relatia
este la fel de inghetata si cu China. Aveam proiecte sau chiar
documente pentru mari proiecte in Romania ale unor companii chineze.
De cand a intrat in functiune Guvernul Ciolos totul pare dat uitarii.
In schimb, ungurii, cehii, polonezii si chiar sarbii pun la bataie
investitorilor chinezi tot felul de facilitati.
Cat
despre tehnocratii care conduc ministerele se pare ca acestia sunt in
perioada de acomodare sau de invatare. Altfel nu se explica faptul ca
Ministerul Economiei, in frunte cu conducatorul sau Costin Borc, care
este si viceprim-ministru, nu se aud pe niciun canal al industriei
romanesti. Nici macar pe cel al industriei de ciment unde dl. Borc
este specialist. Sub autoritatea directa sau coordonarea
Ministerului Economiei se afla peste 30 de mari companii de stat. De
la diverse institute de cercetare pana la companii din industria de
aparare. Totul in industria romanesaca pare inghetat. Si nu din cauza
gerului din aceasta iarna ci a inertiei tehnocratilor.
Mai
zile trecute, ministrul transporturilor spunea ca materialul rulant
al cailor ferate romane are nevoie de reparatii si modernizari. Dar,
sa vezi, nu exista capacitati industriale pentru reparatia vagoanelor
sau a locomotivelor. Asta seamana cu o gluma proasta. Daca nu fac
fata fabricile de reparatii pe care le stie ministrul
transporturilor, il sfatuim pe domnul in cauza sa se adreseze
viceprim-ministrului Borc care are capacitati mai mult decat
suficiente in fostele fabrici care produceau tancuri si alte
echipamente miscatoare pentru armata romana. Si care acum stau din
lipsa de comenzi.
Poate
ca tehnocratia si economia ar face casa buna daca la Bucuresti ar fi
o echipa de specialisti in sectoarele pe care au ales sa le conduca.
Sugeram
ca la bilantul de 100 de zile, Dacian Ciolos sa ia masurile ce se
cuvin pentru ca tara sa nu cada prada neputintei tehnocrate.
Comentarii
Trimiteți un comentariu