Luna noiembrie 2014 va ramane, fara indoiala, una de referinta in istoria Romanei.
Nu pentru ca favoritul la fotoliul de presedinte al tarii a pierdut intrun mod
aproape inexplicabil. Au mai fost astfel de intamplari nu doar in Romania, ci
si in multe alte state, mari sau mici. Sa ne amintim doar de supriza pe care
Obama a provocat-o in ceea ce numim cea mai democrata tara din lume. Noiembrie
2014, mai precis 16 noiembrie, va ramane in istoria Romanei ca un eveniment
major, de raspantie, am zice, pentru cel putin trei motive.
Primul este acela ca romanii au ales in functia
suprema un minoritar. Din cele 20 de
milioane de romani vorbitori de limba romana, alegerea a facut ca un candidat, dintre
cei cca 300 mii vorbitori de limba germana, sa fie pe placul votantilor. Un minoritar dintro etnie minuscula. O etnie
care nu are nimic de-a face cu ceea ce unii numesc dinastie germana in epoca de
modernizare a statului roman. Klaus Iohannis nu are nici in clin nici in maneca
cu germanofilia din perioada de inceputuri a Romaniei moderne. Iohannis este exponentul unui curent de
parveniti politici, de politruci (cum bine nimerise sa spuna chiar dumnealui
intro declaratie publica). Pe deasuupra este si o persoana fara trecut politic,
fara experienta in structurile nationale, fara conexiuni in lumea politica sau
socio-culturala. Fara nicio anvergura. Iohannis este un personaj cunoscut in
cerurile Forumului democrat german (o asociatie etnica, la fel ca cea maghiara
sau cea tiganeasca) drept avar, megaloman si lipsit de cultura, mai ales
politica. Interesul sau imediat a fost acela de a recupera cat mai mult din
averea fostelor organizatii germane ale caror proprietati au fost nationalizate
pe timpul comunismului. Inclusiv a unor organizatii banuite ca au colaborat cu
fostele servicii fasciste. Un personaj care a pus inaintea familiei bogatia
imobiliara.
Al doilea element ce poate defini ziua de
16 noiembrie 2014 drept una de mare impact asupra prezentului si viitorului nostru
este cel care priveste provocarile ce asteapta statul national unitar roman,
asa cum este el definit in actuala Constitutie.
Una dintre temele (putine, este adevarat) pe care a reusit dl Iohannis sa
le proclame in discutiile publice a fost aceea a modificarii rapide a legii
fundamentale a statului (Constitutia). Ce
resorturi il indeamna pe dl Iohannis la aceasta graba? Poate fi chiar surprinzator, dar, in aceste zile a nuantat aceasta tema prin sugestiile privitoare
la rolul bugetului de stat in functionarea economiei, ca entitate teritoriala
nationala. Dl Iohannis ne face sa credem
ca misiunea sa este aceea de a structura societatea romaneasca dupa anumite
regiuni geografice. Si, de ce nu, chiar entice. Daca bugetul de stat nu trebuie
sa mai fie national (la scara intregului stat), atunci el va fi unul regional.
Iar la scara nationala nu are cum sa fie decat unul federal. Daca bugetul este federal, atunci, logic, este
ca toate structurile natiunii nu au decat sa fie regionale si federale. Este
exact teza pe care o impartaseste si cea mai mare minoritate din Romania (cea
maghiara). Ea este o teza pe care o impartaseste si marele nostru vecin de la
rasarit, Federatia Rusa. Chiar in seara aceasta am ascultat inerviul de care
Vladimir Putin l-a acordat televiziunii germane ARD. Acolo, Putin sugera foarte
convingator ca Ucraina nu are decat sa se impace cu statutul de stat federal,
avand in vedere faptul ca populatia vorbeste si este nativa fie rusa, fie maghiara,
fie poloneza (nu a mentionat si romana, desi romanii sunt printre cei mai multi
minoritari din Ucraina). Iar faptul ca
aproape 85 % dintre maghiarii din Romania care au votat si l-au insemnat pe
Iohannis nu trebuie trecut cu vederea. Niciodata maghiarii din Romania nu au
votat atat de masiv impotriva stangii politice autohtone. Este un semnal ca o
speranta licareste la orizont? Intrarea intrun con de umbra a politicienilor
maghiari din Romania este un element
sugesitv din unghiul in care incercam sa privim lucrurile.
In fine, pentru ca spatiul poate deveni plictisitor,
este de mare mirare mobilizarea diasporei pentru aceste alegeri. Inainte de primul
tur al prezidentialelor nimic nu prevestea mobilizarea si furia atat de invresunata
a asa-zisei diaspore. Dupa ce zeci de ani forte ale intelectualitatii locale si
din afara maltratau lipsa de unitate si nationalism a celor plecati mai demult
sau mai de curand din tara, pentru faptul ca nu sunt uniti, ca nu stiu sa-si
apere intersele in tarile de resedinta
si in raport cu tara-mama, iata ce ne este dat sa vedem. Cozi imense pentru
exercitarea dreptului la vot. Legal, totul este normal. Anormala ni se pare
mobilizarea. Instantanee. Atroce. Rebela. Furioasa. Uneori nebuna. Vrem sa ne
aparam tara! Parca un resort milenar ia trezit pe romanii nostri de dinafara
granitelor. Care romani? Am fost si sunt
in relatii cu mai multe cercuri de romani din Franta. I-am vazut si la ei acasa
cat de nepasatori erau si sunt cu viata
semenilor lor din Tara. Daca in perioada interbelica Parisul si Geneva si Londra
si multe alte mari orase din Europa aduceau laude natiei romane si personajelor
sale traitoare in interiorul Romaniei sau in interiorul tarii primitoare, dupa
razboi lucrurile s-au schimbat cu 360 de grade.
De inteles, avand in vedere contextul istoric, politic, geopolitic etc. Dar
dupa 1990, oare romanii din afara de ce nu au intors fata catre tara. Unii
poate au avut motive, sa zicem, genealogice. Dar cei din generatiile mai
apropiate? De ce nu au facut front unit cand tara lor era improscata cu noroi
pe nedrept. De ce, de pilda, romanii din
Paris nu au iesit sa demonstreze pe strazile metropolei fata de jignirile
publice ca noi (si ei, inclusiv) suntem o natie de tigani. Au tacut malc. S-au
pitit, fiecare cum a stiut mai bine sa se ascunda. Unde este intelectulitatea
romana din diaspora. A auzit cineva despre vreo manifestare culturala,
stiintifica, economica ori politica initiata sau coordonata de vreo
personalitate sau grup de intelectuali din Paris sau din Franta? Eu nu. Ati
auzit, oare, de vreo organizatie non-guvernamentala alcatuita din romani care
sa vorbeasca sau sa scrie sau sa actionaze in interesul Romaniei? Nu. De ce?
Pentru ca diaspora romaneascca nu exista. In raport cu cea poloneza in Franta
sau cu cea maghiara in America.
Pai daca nu exista, cum de au aparut hoarde
de romani sa voteze pe 16 noiemnbrie. Daca este vreo enigma, ea va fi adusa la
suprafata.
Asa zisa dispora care s-a afirmat in al doilea tur al alegerilor prezidentiale este o actiune care isi va dezvalui , in curand, adevara fata. Ea nu lupta impotriva "sistemului". Din simplul motiv ca Iohannis este parte a sistemului. Partidul pe care il/l-a condus este un melanj de potentati ce s-au imbuibat sub obladuirea guvernarii Basescu. Este, poate, bine ca ea, asa-zisa diaspora ii pune deja intrebari noului sistem.
Asa zisa dispora care s-a afirmat in al doilea tur al alegerilor prezidentiale este o actiune care isi va dezvalui , in curand, adevara fata. Ea nu lupta impotriva "sistemului". Din simplul motiv ca Iohannis este parte a sistemului. Partidul pe care il/l-a condus este un melanj de potentati ce s-au imbuibat sub obladuirea guvernarii Basescu. Este, poate, bine ca ea, asa-zisa diaspora ii pune deja intrebari noului sistem.
Iar Iohannis trebuie sa fie cel care ne da
raspunsul. Mai tarziu sau mai devreme.
Comentarii
Trimiteți un comentariu