Dupa
anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati
care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate.
Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea
primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a
rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei
companii sau ale unei comunitati
Depasind
toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015,
treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata
de prin toate cotloanele birocratice ale
Comisiei Europene de la Bruxelles sau
din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida:
strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai
mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de
socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a
incropit cu eforturi deosebite in luna noiembrie este, se spune, emanatia
vointei acestor cohorte de indivizi care ar avea spirit anticipativ asupra
viitorului tarii. Si, mai mult, ravnesc la o schimbare fundamentala a
statutului societatii romanesti. Curentul acesta social, pe care chiar fruntasi
politici alesi prin vot universal l-au sustinut,
seamana tot mai mult cu o miscare subversiva, daunatoare prezentului cat si
viitorului tarii.
Dupa
cele 100 de zile de functionare, guvernarea externalizata a tarii ne arata ca
avem de-a face cu o echipa lipsita de profesionalism si dezradacinata de
realitatile locale, atat nationale, cat si regionale. Convins el insusi de
neputinta echipei, Dacian Ciolos nu a indraznit sa se adreseze nici natiunii si
nici forurilor democratice interne si sa faca un bilant al celor petrecute in
acest interval socotit tot in politologia moderna ca semnificativ pentru felul
in care functioneaza sistemul.
Sistemul
guvernarii externalizate nu functioneaza. Nici pentru interesele interne cat,
mai ales, pentru interesele externe ale tarii.
Sa le luam pe rand. In interiorul tarii, Guvernul
Ciolos nu a reusit decat sa improvizeze in
luna ianuarie pompoase pachete de “Priorități
strategice și planuri de acțiuni sectoriale ale ministerelor pe anul 2016”. De ce Dacian Ciolos o fi avut aceasta ambitie
a “prioritatilor strategice”, in conditiile in care se stia ca echipa pe care o
conduce are un mandat limitat? La un an
de zile, doar.
Daca dupa un an externalizarea nu da roade,
atunci contractul cu beneficiarul se anuleaza. Nu putem sa credem ca Dacian
Ciolos s-a pretat la asa ceva, la “strategii” decat pentru a epata, pentru a arata pe retelele de socializare ca face o
altfel de guvernare.
Adevarul este pe aproape. Deoarece, in cele
100 de zile trecute de la instalarea echipei, guvernarea externalizata nu are
nici urma de binefacere pentru politicile economice, financiare, agricole sau
energetice. Totul se limiteaza la vorbarie si la multe hartii tocate prin birouri. In sectorul dezvoltarii regionale,
ministerul de resort s-a cantonat in certurile cu Primaria capitalei pentru
Arena nationala. In sectorul transporturilor, ministerul de resort, desi este
condus de un fost sef de cai ferate, nu
are nici cea mai mica licarire ca ar putea pune pe roate vreun proiect national
in infrastructura. In finantele tarii, lucrurile merg in virtutea intertiei. Se aminteste de corecturi ale
Codului fiscal, dar nu se face nimic. In domeniul social, ministerul muncii si
al familiei nu stie cum sa (re)faca o lege a salarizarii unitare. Desi primise
pe tava un draft de la precedetul
guvern. In agricultura, lucrurile ni se
par cele mai grave. Sperantele marilor si micilor fermieri in competentele lui
Dacian Ciolos de fost Comisar European pentru agricultura au fost anihilate de
un personaj care nu stie nici sa se exprime bine in limbajul birocratic, cu
atat mai putin in cel politic.
Am uitat ceva din bilantul nerostit al celor
100 de zile ale Guvernului Ciolos? Da, am uitat. Faptul ca in acest interval,
guvernarea externalizata nu a fost in
stare sa dea macar un raport , chiar si subversive, strazii. Adica
societatii civile. Desi in schema de
functionare a Guvernului Ciolos exista chiar un portofoliu cu rang de ministru,
acesta nu a catadicsit sa informeze falanga “reformatoare” a societatii locale
sau din dispora asupra Dezastrului de la
Colectiv. Adusa la guvernare de valul de nemultumire al tragediei de la
Colectiv, echipa lui Dacian Ciolos reuseste sa musamalizeze aceasta tregedie
colectiva. Si, mai grav, obtine aceasta performanta cu sprijinul tacit al
cohortelor de nemultumiti de pana mai ieri. Unde este tinerimea revoltata de
sistem? Unde sunt corporatistii care, se spune, au pus umarul la schimbare?
Unde sunt atatatorii de pe fb care injurau clasa politica de neputinata si
coruptie? Ii asteptam sa se exprime. De ce nu o fac? Sunt neputinciosi? Atunci
sa se retraga de pe scena si sa lase locul altora.
In ce priveste politica externa. Din mult
vehiculata stradanie de a duce Romania in plutonul statelor respectate din EU, guvernarea externalizata nu a facut decat sa
ne infunde si mai mult pe ultimul loc al celor 28 de state membre ale Uniunii.
A auzit cineva vocea Romaniei la vreun for regional sau european sau international? Nu. Si nici nu o va auzi
curand.
Guvernarea externalizata nu este o solutie
nici pentru schimbare si nici pentru propasirea cohortelor de tineri care au
iesit in strada in noiembrie.
Asteptam iesirea lor in strada, din nou,
pentru a corecta aceasta mare nedreptate care s-a facut tarii lor si tarii
noastre.
In finalul acestui text facem o precizare
importanta. In luna mai 2012, cand Guvernul condus de Victor Ponta a venit la
putere tot pe valul unei nemultumiri generale, in locul guvernului basist condus de Mihai Razvan
Ungureanu, a primit in Parlament votul a
282 de parlamentari. In noimbrie 2015,
guvernarea externalizata condusa de Dacian Ciolos a fost votata de 389
de parlamentari. Toate partidele parlamentare din Forul legislativ al tarii au
votat echipa lui Dacian Ciolos.
De ce nu a profitat si nu profita Guvernul
Ciolos de acest suport extraordinar de
puternic nu este greu de stiut. Pentru ca echipa sa este alcatuita din
venetici, de marunti functionari de la Bruxelles care si-au luat concedii de la
angajatorul de baza pentru a conduce ministere la Bucuresti. Si cum nu stiu ce
sa faca (nu au pregatirea necesara) stau
acunsi de dupa perdea pana la situatia
extrema.
Comentarii
Trimiteți un comentariu