Treceți la conținutul principal

China - cel mai mare creditor al lumii

China nu este doar cea mai populată ţară din lume si cu economia cea mai dinamică, dar, iată, informaţia publicată de Financial Times este titrată pe prima pagină de toate agenţiile de presă: China este cel mai important creditor din lume, întrecând până si Banca Mondială. Anul trecut, Trezoreria (ministerul finanţelor) americană confirma faptul ca Japonia a fost detronată de către China în ceea ce priveste detinerea de titluri de trezorerie, plasându-se pe locul intâi la investiţiile în datoria SUA. China cumparase, la 31 decembrie 2009, bonduri americane în valoare de aproape 900 miliarde USD, faţă de numai 766 miliarde USD cât deţinea Japonia.
Aceasta era ştirea de anul trecut, deci, cand China a fost declarată cel mai mare creditor atat al guvernului SUA, cat si al institutiilor financiare sponsorizate de Casa Alba, respectiv Fannie Mae si Freddie Mac (ce sonoritate au aceste banci in criza "subprime"). De unde provin resursele Chinei? Din rezervele oficiale în devize, de peste 2500 miliarde USD, rezultate ale execedentului de cont curent si al influxurilor de capital.
Ce ne spune Financial Times? Doua bănci chinezeşti: China Development Bank si China export-Import Bank au acordat, in 2009 si 2010, credite externe de 110 miliarde USD, iar Banca Mondială a creditat diverşi clienţi din lume, între iulie 2008 si iulie 2010, cu doar 100,3 miliarde USD. Cele 100 miliarde USD de care vorbeşte FT au fost plasate în investiţii petroliere din Rusia, Venezuela sau Brazilia, în industria de electricitate din India, în infrastructura din Ghana sau Argentina, ş.a.. Cotidianul britanic si expertii care au analizat informaţia apreciaza ca împrumuturile Chinei au fost adesea mai avantajoase decat ale Bancii Mondiale, oricum nu peste dobanda rezultată din normele internaţionale.
"Bomba" FT apare întrun moment deloc intamplator: vizita presedintelui R.P. Chineze în SUA, unde problema finantelor lumii si schimbarile ce se impun pe acest palier al relaţiilor internaţionale sunt pe primul plan. China doreşte, asa cum a spus-o înaltul demnitar de la Beijing, sa convinga SUA ca dominaţia dolarului american pe pieţele monetare si financiare a luat sfarsit. Se impune o noua schema prin care acordurile de la Bretton Woods (de dupa razboi) trebuie revizuite.
România se uită "urât" la China
Cele de mai sus sunt de actualitate si pentru România, tara din  UE care s-a îndatorat cel mai mult de la organismele financiare internationale, nedorind colaborarea pe o alta formula de creditare, inclusiv cea chineza. Nu demult, intro şedintă de guvern, şeful statului facea alergie la această eventualitate. Se exprima astfel: „Sper că miniştrii nu vor cădea în plasa unei poveşti de genul «să luăm nişte bani din China». Sigur, China este unul dintre marii noştri prieteni. Dar auzisem trăsnaia «un precautionary-agreement cu China». Măi, fraţilor, păi când ai un precautionary-agreement, se pun nişte condiţii. Unde vrem să ne întoarcem?”
Sa facem precizarea următoare: România nu are si nici nu va putea încheia un precautionary-agreement cu Fondul Monetar International, fiind catalogata ca ţară cu risc. Acordurile de tip "precautionary" au fost introdu-se de FMI in anul 2009, acestea acordându-se numai statelor care au "economie sănătoasa" si previziune pozitivă de crestere. Singura beneficiară a unui precautionary-agreement din Europa (si UE) este Polonia, al doilea stat din lume care a obtinut această "favoare", dupa Mexic. In total, FMI a incheiat doar cu   trei state un astfel de tip de acord.
In realitate, cantonată întro relatie nefericită cu institutiile de la Washington, România nu ar avea şanse de creditare de la Beijing. Mai ales dupa "mesajul" pe care seful statului a dorit sa-l transmita Chinei, cu tot dinadinsul.
Relaţiile noastre cu China sunt de domeniul trecutului. Aceasta pentru ca nici măcar în domeniul comercial România nu a încercat să relanseze colaborarea. Anul trecut, România a exportat in China marfuri in valoare de putin 200 milioane Euro, iar in  primele nouă luni din  2010 a livrat mărfuri de cca 232 milioane Euro. Fără a greşi prea mult, "câştigurile" din  exporturile românesti sunt apropiate de cheltuielile de intretinere si de personal ale misiunilor diplomatice pe care le-am înmulţit fără rezultate. In prezent, România deţine în China trei misiuni diplomatice: Ambasada de la Beijing, Consulatele Generale de la Shanghai si cel ce ne reprezinta in R.A.S. Hong Kong si R.A.S. Macao.
Mai dinamice din punct de vedere al colaborării cu China par a fi Bulgaria si Polonia, desigur vorbind de statele din est. Cele din Vest îşi urmăresc cu vehemenţă interesele pe piaţa chineză, dincolo de avertismentele preşedintelui României.

Comentarii

  1. Cum comentati intilnirea intre Hu si Obama si in ce masaura se poate face o paralela dintre aceasta si intilnirea de la Malta din 1989?

    RăspundețiȘtergere
  2. Stimate domn,
    Vizita presedintelui chinez in ianuarie 2011 in SUA nu cred ca are termen de comparatie cu ceea ce a fost anul 1989.
    -In 1989 lumea era impartita in doua blocuri politice si economice, in 2011 mondializarea incumba probleme la fel de importante pentru cele doua tari;
    -In 1989, China era o "tara in curs de dezvoltare", in 2011 este un jucator dintre cei mai importanti pe scena lumii, chemata, la fel ca si SUA sa gaseasca, impreuna cu alte state, "solutii" pentru criza mondiala;
    Din punct de vedere al relatiilor bilaterale, se spune ca vizita de care vorbim este "istorica" la fel ca cea a lui Deng Xiaoping, in urma cu 30 de ani.
    Parerea mea este ca, acum, SUA si China, au ilustrat, prin cei doi presedinti, un exemplu de conlucrare intre doua superputeri responsabile

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna seara
    Malta ne-a afectat vietile tuturor.
    Cum credeti ca o sa ne afecteze vietile acesta intilnire? Si aici ma refer si la recenta intilnire chinezo- spaniola plus la afacerile Chinei in Grecia. A "vindut" America ( in colaborare cu Germania) Europa Mediteraneana Chinei?

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu priviti asa de aproape. Uitati-va si pe alte regiuni ale plenetei (Africa, Australia, America latina)

    RăspundețiȘtergere
  5. Stiu ca chinezi au relatie foarte buna cu Africa ( pt resurse si sunt foarte bine priviti aici- muncesc cot la cot cu localnicii). Dar prezenta lor in Europa ridica niste semne de intrebare - ataca simbolurile capitalismului/ suprematiei Occidentale .Practic se apropie de inima culturii europene. Concluzia - traim vremuri interesante.

    RăspundețiȘtergere
  6. Poate ca acesta va fi secolul marilor schimbari/mutatii in civilizatia moderna a planetei. In orice caz, in cultura economica mondiala acestea sunt iminente.

    RăspundețiȘtergere
  7. Vorba chinezilor : sa te pazeasca Dumnezeu sa traiesti vremuri interesante ::))

    RăspundețiȘtergere
  8. Anonim "U"
    Nimeni nu poate vinde ceva Chinei, pentru ca China are puterea sa cumpere exact ce vrea!
    Nu ma mira de loc faptul ca Ro. vede 'urat" China, probabil ca au ajuns la concluzia ca , cu China nu se pot obtine"comisioane" adecvate!Oricum, daca ONU nu gaseste o cale amiabila sa introduca eugenismul in cateva tari (macar) in sub 100 de ani, multe rase -inclusiv cea alba- vor fi realmente sufocate de chinezi si indieni.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in