Treceți la conținutul principal

Nevoia de strategie

In ecuaţia dezvoltării fiecărei tari sunt mulţi factori care pot contribui la obtinerea unui rezultat favorabil. In ţările emergente din Uniunea Europeană prioritatea este atingerea unor niveluri de creştere a PIB, astfel incat decalajul dintre ţările bogate si cele mai puţin dezvoltate sa fie diminuat, pe cat posibil , în fiecare an. Comunitatea europeană, însăşi, manifesta atitudini explicite de solidaritate, creand fonduri care sa fie puse la dispoziţia fiecărei tari în funcţie de prioritatile stabilite de comun acord. Sunt însă si priorităţi asupra carora, in spatiul UE, nu doar Bruxellul are principalul cuvant de spus, ci guvernele nationale. Poate părea paradoxal, dar, de pildă, în cazul Frantei, una dintre prioritatile Platului Elysee este politica de reindustrializare. S-a pornit de la faptul ca, în epoca globalizarii, Hexagonul a pierdut din forţa sa industrială datorită delocalizarii unor uzine sau neglijarii investitiilor în acest sector. In Germania, obiectivul politicilor economice este creşterea competitivitatii companiilor pentru ca tara sa-si mentina locul fruntas intre cei mai mari exportatori din lume.
România are de recuperat mari decalaje, aproape in toate domeniile, fata de restul statelor din UE. Din lipsa unei strategii naţionale, încă din primii ani de dupa căderea comunismului, dezvoltarea noastră s-a desfăşurat haotic. Nici clasa politica si nici societatea civilă nu au înţeles ca dincolo de obiective înguste si pe termen scurt, viitorul nostru cere o strategie naţională, în jurul careia sa fie unite toate forţele intelectuale, umane, administrative si guvernamentale. Chiar dacă, în interiorul ciclurilor electorale pot apărea nuanţe si abateri acceptabile.
Asa au procedat multe dintre fostele state comuniste din Europa Centrala si de Est, cu mult înainte de a se integra in UE
Ce s-a intamplat în Romania ? Deviza « jos comunismul » a reunit, în primii ani ai tranziţiei la un regim democratic, aproape toate forţele politice. Societatea civilă a fost chiar mai vehementa si consecventa din acest punct de vedere. Ea, societatea civilă, a constituit în anii ‘90 chiar un factor de stimulare a mecanismelor politice si administrative. Deviza de care vorbim era specifica acelor ani cand natiunea avea nevoie de incredere in fortele proprii si identificarea unei mentalitati europene. Din pacate, noi romanii, nu am reusit sa gasim coeziunea necesara pentru a depasi granitele unei devize, care nu poate raspunde unor deziderate pe termen lung. Incercari au fost, dar fara finalitate.
Deabia atunci cand s-a configurat, cu adevarat, posiblitatea intrarii in clubul statelor membre UE, fortele politice si civice nationale s-au trezit si s-au solidarizat.
De atunci, odata cu intrarea tarii in UE, nu mai avem un obiectiv care sa mobilizeze naţiunea, în ansamblul sau, si nici fortele politice sau civice.
Deviza „Jos comunismuml” apartine unei perioade vetuste si inapoiate din punct de vedere istoric si economic.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in