Treceți la conținutul principal

Realism & Idealism

Aparut in anii Germaniei prusace si reluata la sacra moderna in perioada razboiului rece, pe vremea cand lumea era confruntata cu doua sisteme politice si economice, cel capitalist si cele socialist, conceptul de realpolitik si-a aratat roadele. În anii 1970, cancelarul  Willy Brandt  a pus în practică noua Ostpolitik, ca politică de destindere faţă de blocul comunist. In interiorul blocului comunist, Nicolae Ceausescu a dat dovada, la randul sau, de o politica externa realista, Romania fiind prima tara care a stabilit relatii diplomatice cu Germania Federala si Israelul, spre disperarea Moscovei sau a Varsoviei.
Germania merkelista, promotoarea acestui concept de noua politica, este si in   prezent  beneficiara atitudinii si abordarii pragmatice a realitatilor europene sau mondiale.
De partea cealalalta a realpolitik se afla politica idealista, cea elaborata pentru un grup restrans de politicieni sau decidenti intr-un domeniu sau altul.
Ea, aceasta politica idealista este caracteristica tarii noastre, respectiv a politicienilor sai de varf.  Nu trece zi de la Dumnezeu fara ca un  un fruntas al politicii de la Bucuresti sa nu  ne frunzareasca, in conferinte specializate, sau interviuri pe micul ecran, tot felul de povesti. Unele dintre ele de-a dreptul stiintifico-fantastice. Idealiste.
Cea mai recenta este cea legata de mult discutatul si disputatul Brexit. Insusi presedintele tarii ne spune ca iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana nu ii va afecta deloc pe imigrantii sau tinerii romani aflati in Regatul insular.
Atunci de ce se plang cohorte de bancheri si intelectuali de dincolo si de dincoace de Canalul Manecii de actul sustinut de Guvernul de la Londra?
Citeam, mai deunzi, ca primul ministru al Poloniei a afirmat ca Europa (Uniunea Europeana) nu mai poate fi condusa de cuplul franco-german. Ca este nevoie de o noua abordare a constructiei europene.
La toate aceste zbateri, Romania nu are niciun cuvant de spus. Si nu ia parte. Noi, ca tara, nu avem un punct de vedere. Sau, daca il avem, el  este ascuns undeva. Mai zilele trecute, la Palatul Cotroceni, resedinta presedintelui tarii, a avut loc o intalnire la care au luat parte PM, Guvernatorul Bancii centrale, sefi de partide.  Ce s-a spus poporului dupa aceasta reuniune ? Ca trebuie sa stam linistiti. Fara prea multe argumente.
Lucrurile nu par prea clare.
Dupa cateva zile, un viceprim-ministru din Cabinetul Cioloc a iesit la scena deschisa si a spus aproape pe soptite :  "Avem un document pe care îl voi prezenta prim-ministrului si cu care prim-ministrul va iesi la sfarsitul acestei săptămâni. Un document legat de impactul actual (al Brexit-ului – n.n.)  asupra economiei românesti”.
Demnitarul nu a vrut sa dea amanunte la intrebarile care i s-au pus.
Tot la fel de stiintifico-fantasica a fost si urmatoarea formulare a aceluiasi demnitar : "Proiectul de tară va fi lansat săptămâna viitoare, pe 5 iulie, la Palatul Parlamentului. Pentru realizarea acestuia ne-am consultat cu Banca Natională si  cu Academia Română".
Are Guvernul un Proiect de Tara? Si il tine secret pana la Ziua U.S ? Poate ca il si va trimite spre avizare Ambasadei U.S .la Bucuresti !
Despre Strategia sau, idealistic vorbind, Proiectul de tara al Guvernului chiar ca nu stiam nimic.
Pentru ca in urma cu o luna, la 31 mai, am citit si citam negru pe alb: “Potrivit unui comunicat al Administratiei Prezidențiale, întâlnirea (Presedinte, Guvern, Banca Nationala, Academia Romana – n.n.) a avut drept scop prezentarea contributiei Guvernului în materie de politici si reforme economice, pe termen scurt si mediu, în contextul Strategiei de dezvoltare durabilă a României, care se elaborează în cadrul Academiei Române si sub înaltul patronaj al presedintelui”.
Sursa citată arată că “obiectivul principal al strategiei de dezvoltare este definirea unei viziuni si a anumitor directii de actiune în privinta domeniilor care pot sustine dezvoltarea sustenabilă a României, precum cresterea competitivitătii economice, stimularea productivitătii — agricultura, industria si sectoarele creative -, a capitalului - investitiile si exporturile, fondurile europene, piata de capital - si alte elemente care creează condiții propice dezvoltării capitalului românesc si a economiei, cu impact pozitiv asupra forței de muncă și a calitătii vietii - educatia, sănătatea, infrastructura și debirocratizarea administratiei publice”
Este clar: Academia Romana (forul stiintific superm al tarii) elboreaza o strategie de dezvoltare. Mai mult decat atat, insasi Academia Romana anunta cu mare pompa: “Academia Română, sub înaltul patronaj al Presedintelui României, elaborează în prezent Strategia de dezvoltare a României în următorii 20 de ani, care va prezenta tinte pe termen scurt, mediu si lung, obiectivul demersului fiind acela de a reuni toate eforturile decidentilor politici într-un plan comun de dezvoltare a României postaderare, argumentat stiintific și care să transcendă doctrinele individuale de partid și ciclurile electorale”
Asta se spunea acum o luna. Si Presedintia si Academia Romana. Acum Guvernul, prin vocea acelui demnitar, pe nume Costin Borc, viceprim-ministru si ministrul Economiei , ne spune ca deja in 5 iulie Guvernul prezinta strategia.
Cum vine asta ? Intr-o luna se elaboreaza  o strategie de dezvoltare ?
Nu este o pacaleala ?  Daca nu este, atunci  cineva a stat cu picioarele in apa rece pana i-a aparut in minte strategia. 
Tot nu  este realist. Este prea ca la tara, prea idealistic.
Punem pariu  cu demisia pe masa ca totul va fi un bluf. Iar in Guvernul Ciolos un demnitar mai bun in asemenea meniuri decat Borc nu exista.
Proiectul de tara al lui Borc (pe post de Strategie de dezvoltare a tarii) va fi un crochiu de 4-5 pagini privitor la sectorul economic. In special cel industrial, unde Borc are ceva cunostinte, mai ales despre resursele de nisip si pietris, asa cum bine si le  etala la o conferinta organizata de OECD la Bucuresti. Or,  strategia economica nu poate sa existe daca nu priveste viata sociala, culturala, prezentul si viitorul demografic al tarii, politica externa, campul tactic si strategic al tarii in Europa si in lume.





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in