Desi nicio institutie a statului nu cunoaste anvergura fenomenului, acapararea de catre straini a terenurilor agricole si silvice se transforma, de la an la an, intrun pericol national. Potrivit unor estimari, in prezent, suprafetele agricole detinute de persoane din afara tarii ajunge la cca 10 % din SAU, adica la cca 1 milion hectare. La aceasta se adauga numeroase paduri si suprafete silvice, niciuna dintre acestea nefiind contabilizata la ministerele de resort si nici la directiile agricole judetene. In plus, este de semnalat dijmuirea suprafetei arabile prin trecerea in intravilan a zeci de mii de hectare, retrase astfel din circuitul agricol si transmise circuitului speculatorilor imobiliari. Celor de mai sus semnalam si alt process impetuos: acela al terenurilor lasate parloaga, dar pe care cetatenii straini, titulari ai unor societati comerciale, incaseaza subventii din fonduri europene si de la statul roman. Se estimeaza ca amploarea situatiei este alarmanta, cca 150 000 ha detinute de cetateni straini nefiind lucrate. Numai in judetul Timis, asa cum recunostea prefectul, suprafata nelucrata a fost in 2010 de peste 14 000 ha. Inmultimd cu subventia la ha de 176 euro, aflam ca in 2011 statul roman, prin MADR, va transfera strainilor instalati in agricultura romaneasca, pentru pamantul nelucrat, peste 26 milioane euro.
In fata amplorii fenomenului, Ministerul Agriculturii pare ca nu stie si nu aude nimic. Nici macar mult trambitata sanctionare a celor care nu cultiva terenul arabil nu a fost dusa la bun sfarsit. Toate statele europene care au intrat in UE dupa 2004 au solicitat de la Bruxelles derogari de la Tratatele de aderare pentru ca sa nu se aplice prevederile de vanzare a pamantului agricol la straini. La 14 aprilie 2011, Slovacia si Lituania au obtinut aprobari pentru decalarea cu inca trei ani (2014 in loc de 2011), iar mai inainte au reusit acelasi demers Ungaria si Letonia. Polonia si Cehia au o legislatie drastica de interzicere a vanzarii de teren catre straini. Romania este cea mai permisiva tara in acest domeniu. Nu este de mirare ca lobyurile de la Bruxelles au determinat, in decembrie 2010, elaborarea si avizarea unui raport prin care Comisia Europeana indemna guvernul de la Bucuresti sa “inchida ochii” la vanzarea de suprafete agricole catre cetatenti straini, persoane fizice, desi prin Tratatul de aderare acest lucru va fi legal incepand cu 2014.
Solicitam Ministerului Agriculturii sa raspunda la cateva intrebari:
-care este suprafta de teren arabil, de padure si de suprafete silvice detinute in prezent de cetateni straini, prin firme cu capital strain sau capital mixt;
-care este suprafata de terenuri nelucrate detinuta de cetateni straini, in aceleasi situatii juridice;
-ce demersuri a facut sau intentionaeaza MADR, pe langa CE, pentru limitarea vanzarii de terenuri agricole catre cetateni cu resedinta in UE, incepand cu 2012 si, respective, 2014.
In lipsa unor raspunsuri clare, si a demersurilor insistente ale speculatorilor din UE, dar si din alte zone ale lumii, Romania se va trezi expropriata de cea mai durabila proprietate a sa: pamantul pentru agricultura.
Comentarii
Trimiteți un comentariu