Treceți la conținutul principal

Statistica lu'va/s'sa-zica

Statistica romaneasca a ajuns la fel de populara precum Wikipedia-the free encyclopedia, fiecare deschide un capitol si isi spune parerea. Daca nu este un articol terminat, el ramane un "ciot". Din pacate, cioturile indentificate pe Wikipedia sunt uneori mai complete si complexe decat unele dintre comunicatele Institutului National de Statistica. Cel aparut la 13 mai a.c., privind estimarea PIB pe trimestrul I 2011, este mai degraba un anunt de mica publicitate, prin care sus-numita institutie informeaza pe cei interesati ca s-a identificat o cifra, cine are incredere bine, cine nu.....
Niciodata in istoria moderna a institutiei statistice nu s-a mai intamplat o asemenea sfidare a "fotografierii" realitatii economice, fara argumente, fara comentarii, fara interpretare. INS a devenit, pare-se, o "portavoce" de partid.
Culmea ironiei, in comunicatul de presa nr. 105, INS ne trimite la o sursa tertiara, respectiv la Eurostat sa observam ce s-a intamplat in Romania si, comparativ, si in alte state comunitare. Asta pentru ca, se prea poate, INS nu mai  are capabilitatea sa identifice factorii stimulatori ai cresterii sau diminuarii economiei romanesti, tendintele confirmate si resursele nevalorificate pentru starea PIB-ului Romaniei.
Cum procedeaza alte institutii similare din UE? Ne-am dus, firesc, la INSEE Franta (celebrul Institut National de  la Statistique et des Etudes Economiques, dupa al carui model s-a reconstituit in institut si fosta noastra Directie Centrala de Statistica). Pe cateva  pagini de text economic, INSEE transmite opiniei publice, in deplina transparenta si neutralitate, cifrele si datele statistice care au determinat cresterea (peste asteptari) a PIB-ului Frantei in  primul trimestru din 2011. Productia manufacturiera si formarea bruta de capital fix (investitiile) au reprezentat motorul cresterii, in schimb, balanta comerciala se degradeaza, in principal, din cauza importurilor scumpe de surse energetice. Pe un  tablou complet, economisti si politicieni au disecat, apoi, starea economiei din hexagon, au incercat pronosticuri pe termen scurt si mediu, au subliniat punctele pozitive si negative ale PIB-ului autohton.
Din curiozitate statistica am accesat si siturile Hungarian Central Statistical Office, Czech Statistical Office, ale  altor state din Uniunea Europeana. Cea mai detaliata prezentare a starii economiei in trimestrul I al anului am gasit-o la Sofia, la National Statistical Institute, dovada ca acolo exista un corp de profesionisti care nu se lasa antrenati in speculatii politice si nici in hazardul framantarilor ideologice, prezente la sud de Dunare, la fel ca si la nord, aici la noi.
Vulnerabilitatea noastra, din ce in ce mai evidenta, este supunerea celor mai notabile institutii deciziei politice, aservirea lor intereselor de partid si circumstantelor de moment. 
Daca INS tot nu a avut "puterea" sa argumenteze cresterea cu 0,6% a PIB-ului Romaniei in trim. I 2011, fata de trim. IV din 2010, de ce a trebuit sa arunce pe "piata" o cifra ca pe un rezultat dintrun meci de fotbal? (alte state nu au anuntat "starea economiei" la zi, precum Polonia). Sa satisfaca, oare, manevrele unor grupuri dintrun anumit partid aflat in alegeri interne, asa cum interpreteaza multi comentatori? Ar fi grav si descalificant pentru o institutie ce isi crease un anumit prestigiu.
Daca si statistica e a lu'vas'sa-zica, atunci Romania a ajuns tara tuturor basmelor cu blonde potente sau potentate.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in