Treceți la conținutul principal

Update2/Scandalul carnii de cal/ Victor Ponta: Nu cred că România poate şi trebuie să accepte statutul de “suspect de serviciu”


Prezent la conferinţa de presă care a avut loc, la 11.02.2013, la sediul MADR, primul ministru al României, domnul Victor Ponta, a prezentat un punct de vedere clar şi edificator asupra problemei care a iscat şi continuă să pună în divergenţă nu doar autorităţile sanitar-veterinare din vestul Europei, ci si autorităţile guvernamentale., Se pare că „războiul” franco-britanic din Consiliul European privind alocările bugetare pentru  exerciţiul financiar 2014-2020 are drept urmare „bătălia” cărnii de cal. De altfel, felul în care media din cele două state prezintă subiectul nu lasă niciun semn de tăgadă.
Iată, aici, selectate, câteva dintre remarcile primului ministru al României privind implicarea – mai degrabă, neimplicarea – României în  acest scandal franco-britanic.
Cele de mai jos sunt redate „ex-abruto” din devlaratile primulului minsitru Victor Ponta la conferinta de presa de la MADR (agricultura-ro):
Victor Ponta: Am ţinut[...] să fiu informat direct de către ministrul agriculturii, de către preşedintele Agenţiei Naţionale Sanitare Veterinare, asupra modului în care a fost tratat acest caz. Eu am luat foarte în serios, şi autorităţile române au luat foarte în serios sesizările din presa internaţională. Credibilitatea şi respectarea standardelor de către producătorii români este esenţială. România a avut în ultimii ani o dezvoltare importantă a pieţei agro-alimentare, capacitatea noastră şi de producţie, şi de export atât în cadrul Uniunii Europene, cât şi în afara Uniunii Europene a crescut şi va creşte în continuare, şi atunci orice situaţie de acest gen trebuie tratată cu toată seriozitatea.
Ceea ce am dorit să transmit şi presei din România, şi presei din Europa, este faptul că în ultimele zile toate autorităţile din România cu atribuţii în domeniu, fără a avea sesizări oficiale sau fără a avea alte date suplimentare decât în special ceea ce s-a publicat în presă, au mers, au verificat cele două abatoare, au verificat respectarea legalităţii, respectarea tuturor standardelor şi astăzi m-au informat şi pe mine asupra faptului că din toate datele pe care le avem până la acest moment, nu există niciun fel de încălcare a regulilor europene comisă de firme din România sau de pe teritoriul României.
Din acest motiv, în perioada imediat următoare, au de la mine şi ministrul agriculturii, şi preşedintele Autorităţii Sanitare Veterinare, şi toate celelalte autorităţi cu eventuale atribuţii în domeniu, sarcina foarte clară de a dovedi faţă de autorităţile europene toată transparenţa necesară şi, la fel faţă de mass-media.
Este o preocupare legitimă de a se afla adevărul, în acelaşi timp de a solicita în numele României ca firmele - fie că se află în Franţa, fie că se află în Luxemburg sau în altă parte - care sunt vinovate să răspundă în mod direct. Nu cred că România, fiind transparentă şi respectând toate standardele poate şi trebuie să accepte statutul de “suspect de serviciu”. E foarte clar că firma franceză nu a avut niciun contract direct cu societăţi din România şi că trebuie stabilit, pentru credibilitatea la nivel european, unde s-a produs frauda şi cine este vinovat de această fraudă. Interesul şi puterea noastră directă au fost de a verifica în România dacă există aşa ceva şi, pe baza a ceea ce avem în acest moment, nu există nicio încălcare a regulilor europene şi a standardelor. Este în interesul României să aflăm imediat, cât mai repede, prin conlucrarea cu autorităţile din celelalte ţări europene, unde s-a produs frauda, cine este vinovat şi să se aplice sancţiuni drastice. Pentru că, deşi, aşa cum s-a afirmat şi de către comisarul european (Dacian Ciolos – n.n.), şi de către ministrul agriculturii, nu este o problemă de sănătate publică, în sensul comercializării unor produse nesănătoase, ci este o problemă de fraudă. Şi frauda este sancţionată şi trebuie pedepsită la nivel european. Ceea ce am dorit să transmit foarte clar: în România ne-am făcut treaba, avem toată deschiderea și toată transparența necesare ca să nu fie afectată în niciun fel credibilitatea producătorilor români și avem tot interesul să fie depistați și sancționați cei care, în final, au comis o fraudă schimbând denumirea și originea respectivelor produse. Din partea Guvernului României, repet, există transparență, dar există și determinarea de a nu fi lăsați doar pentru că suntem la frontiera din Est a Europei, de a fi întotdeauna blamați noi pentru încălcarea regulilor de către firme și societăți care se află în altă parte. Acesta a fost scopul prezenței mele aici. Voi solicita de la ministrul agriculturii și de la președintele Autorității Sanitare Veterinare informare permanentă asupra evoluției acestui caz și autoritățile române vor fi primele care vor informa și vor sprijini pentru depistarea și sancționarea celor care se fac vinovați de această fraudă. Este un mesaj foarte important pe care am vrut să-l dau. Cred ca este important nu doar pentru Ministerul Agriculturii sau pentru Autoritatea Sanitară Veterinară, ci este important pentru România să nu îi fie afectate imaginea și credibilitatea si este important pentru ca orice fel de suspiciune, legitimă până nu se pun la dispoziție toate datele, să fie lămurită astăzi și în zilele următoare. Din partea mea, autoritățile române au clar sarcina de a fi extrem de transparente, dar nu vreau doar să ne apărăm, să arătăm că nu suntem vinovați, ci vreau să ajutăm la prinderea și sancționarea celor vinovați, pentru că aici are de câștigat și Marea Britanie, și România, și toți cei care, în Europa, sunt victime ale acestui tip de fraude comise prin tot felul de firme din diverse țări. Acesta a fost mesajul pe care am dorit să-l transmit prin prezența mea aici. Lucruri foarte tehnice vă vor fi puse la dispoziție cu toată transparența de către Ministerul Agriculturii și Autoritatea Sanitară Veterinară. Vroiam să arăt, însă - pentru colegii jurnalişti britanici - political commitment, care este extrem de important pentru credibilitate.
Jurnalist  britanic:
Victor Ponta: Sunt foarte furios, ca să fiu foarte sincer. Răspund în limba română, totuşi. Evident că această tendință de a arunca întotdeauna responsabilitatea cât mai departe, spre eventual noi membri ai Uniunii Europene, spre țări care, poate, au o politică de PR mai slabă, e un lucru care mă supără. Dar primul lucru, și cel mai important, era să verificăm dacă suntem într-adevăr vinovați. Eu nu vreau ca România, dacă greșește ceva, să nu-și recunoască vina. Așa încât primele acțiuni au fost de verificare, pe teren, a respectivelor abatoare, a modului în care se respectă regulile europene. Acum, după ce avem confirmarea faptului că nu există nicio deficiență constatată în România, sigur că putem trece la stadiul al doilea, în care reproșăm noi și în care cerem ca cei care sunt vinovați, cât mai repede și cât mai clar, să fie sancționați. Pentru că, altfel, deficitul de imagine și de credibilitate rămâne în sarcina producătorilor români. Este absolut unfair să acceptăm să fim „suspecți de serviciu”. De aceea am vrut să fiu și eu aici, alături de ministrul agriculturii și de președintele Autorității Sanitare Veterinare; lucrurile foarte tehnice, evident, sunt în sarcina celor doi colegi ai mei, iar România va pune la dispoziție imediat toate documentele și toate datele, pentru a se identifica acolo unde este -  eu nu pot să știu, spun că e-n Franța sau în Luxemburg, dar  acolo unde s-a produs frauda – pentru a fi identificați cei vinovați. E în interesul direct al României, după ce a verificat că nu există o vinovăție a noastră, de a se stabili acum adevărata vinovăție.
Jurnalist, agricultura-ro: Domnule prim-ministru, diseară guvernul francez se întrunește într-o ședință specială tocmai în această problemă. Guvernul României, respectiv Ministerul Agriculturii, va raporta astăzi Ministerului Agriculturii din Franța această chestiune, având în vedere că ministrul agriculturii din Franța astăzi dimineață a declarat că  „trișorii din această situație sunt România, Polonia, Marea Britanie, Cipru”? Deci trișorii se găsesc în aceste țări. A se vedea că Marea Britanie a trișat în mai multe rânduri ...
Victor Ponta:  Vreau să vă rog un lucru, că nu vreau să facem dezbateri politice. Ministrul român nu raportează ministrului francez. În limba română sensul cuvântului „a raporta” e altul. Ministrul român colaborează cu ministrul francez. Eu sunt absolut convins că este și în interesul Guvernului Franței și al Guvernului României, și al celorlalte guverne – că înțeleg că-s mai multe țări – de a depista rețeaua de fraudare. Interesul nu este să aruncăm vinovăția dintr-o parte într-alta, ci interesul este de a depista o rețea de fraudă și de-a o combate. Indiferent pe ce teritoriu este. Pentru mine, ca prim-ministru al României, este important în primul rând să fac curățenie la mine în România, dacă este cazul, să mă duc să verific întâi dacă în România este o problemă, după care să sprijin celelalte autorități europene pentru a depista și sancționa această rețea. Relația Guvernului României cu Guvernul Franței și pe această temă, și pe toate celelalte teme, este o relație excelentă și sunt absolut convins că, împreună, autoritățile franceze si române vor găsi și vor depista rapid și vor răspunde opiniei publice, după care îi vor supune sancțiunilor legale pe cei care au comis frauda. Ce era important pentru mine era să nu ies înainte de a verifica si asta a făcut-o ANSVSA-ul în week-end. În România se lucrează și în week-end. La ANSVSA. Din fericire. Și avem în acest moment verificările făcute în cele două zone. Important este, v-am spus, în primul rând să verificăm, în al doilea rând să comunicăm și în al treilea rând să sancționăm pe cei care sunt vinovați. Și am totala încredere că și cu Guvernul Franței, și cu al Marii Britanii și cu celelalte guverne, Guvernul  României va colabora foarte bine pentru a-i pedepsi pe cei vinovați. Da? Nu cred ca este o problemă de conflict între țări, e o problemă de colaborare între țări pentru a combate o asemenea situație.

P.S.1: Reprezentanti ai guvernului francez si ai asociatiilor profesionale au subliniat, in urma intalnirii de asta seara, ca miercuri sau joi vor fi cunoscute rezultatele anchetei. Nu se mai face nicio “trimitere” la Romania.
P.S.2: Franta si Marea Britanie au convenit ca la sfarsitul saptamanii sa fie reuniti, la Bruxelles,  oficialii din cele 28 de state europene pentru a se analiza noi conditiuni pentru trasabilitatea si etichetarea produselor din carne si peste

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in