La mai bine de şase
luni de la alegerile generale care i-au asigurat o majoritate parlamentară
supraponderală (de cca 70 %, prin Uniunea Social Liberală –USL), Guvernul Ponta
se zbate în găsirea căilor de ieşire din starea de marasm pe care economia românească
o înregistrează de mai bine de 4 ani. Deşi sesiunea parlamentară s-a încheiat,
guvernul pare a lucra la turaţie maximă pentru identificarea colacului
salvator. Pentru că, asta este clar tuturor, dacă 2013 nu îşi arată roadele în
vreun fel, 2014 va fi anul de declin al USL şi al guvernului condus de Victor
Ponta. Este ceea ce aşteaptă, cu
parşivism, Traian Băsescu.
Principala problemă cu care se confruntă
executivul de la Bucureşti este percepţia populaţiei, negativă în prezent, după ce la alegerile din
decembrie spreanţele populaţiei erau larg pozitive şi în mare aşteptare. După şase
luni, majoritatatea populaţiei interceptaeză acţiunile guvernării drept una şi
aceeaşi politică, anume cea băsistă/restrictivă/impopulară, dar avându-l drept executant
pe Victor Ponta. Populaţia sărăcită nu vede capătul tunelului. In afara a două sau
trei sectoare (IT, auto, energetic) majoritatea celorlate înregistrează
restructurări de personal şi repoziţionări structurale in defavoarea salariaţilor.
Şomajul a crescut în primele şase luni ale anului de la cca 7,4 % la 7,6 %.
Numeroase companii, deţinute de străini anunţă exituri, precum ruşii din
metalurgie care lasă mii de oameni pe dinafară. Nici Grupul Mittal nu o duce bine
şi nu este exclusă o veste proastă pentru combinatele de la Galaşi si
Hunedoara. Firmele care licenţiază angajati o fac pentru diminuarea costurilor,
angajand, eventual, alţii noi la
jumatate din salariu. Nu este deloc de neînţeles de ce indicele comerţului cu
amănuntul nu este încurajator. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, faţă
de luna martie 2012, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu
excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scǎzut atât ca serie
brută cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de
sezonalitate, cu 3,6 %, respectiv cu 0,8%. Stimularea consumului intern nu a
fost si nu este încă pe masa de lucru a guvernului Ponta. O eroare pe care
toate guvernele ultimelor 10 ani au induso în societate.
Cea de-a doua problemă – oglinda a celei
de mai sus – este integrarea tuturor acţiunilor guvernamentale pentru creşterea economică. Pornită din teama, oarecum justificată, că moştenirea
guvernelor precedente trebuie urgent rectificată, guvernul Ponta a anunţat, încă
din ianuarie, încetarea investiţiilor prin POS Regio (din care autorităţile
locale au efectuat, totuşi, multe lucrări în interesul comunităţilor). “Sfătuit”
de adjunctul său (la partid şi la guvern, Liviu Dragnea), primul ministru a impus
austeritate totală în cheltuirea banilor publici până când programele de finanţare
europeană (blocate în mandatele guvernelor PDL) nu sunt, din nou, accesibile.
Circa 4 luni, nici instituţiile centrale şi nici cele locale nu au văzut finanţare
pentru niciun proiect. Situaţia nu este nici
acum mai bună, dovadă că în interiorul USL sunt numeroase voci care critică
vehement politica guvernului. Ponta & co nu vor să rişte, deşi un deficit mai mare nu ar fi periclitat nici
relaţia cu FMI si nici cea cu CE. Incertitudinea va mai dura, pentru că Liviu
Dragnea nu este un politician de viziune, ci unul de clientelism, de interese locale,
pe care le sprijină în conti-nuare (cu sau fără ştirea lui Victor Ponta).
Programul investiţional anunţat săptămâna
trecută de dl Victor Ponta – 10 miliarde euro investiţii in 2013 - pare mai mult o chestiune fantezistă.
Deşi până la urmă, adunante bob cu bob (ce face Gold Corporation la Roşia Montană,
gazele de şist, programele de dezvoltare ale marilor companii) cifrele pot să
ajungă cam pe la nivelul anunţat, ele nu vor avea impact în masa salarială şi în
“motorul” economiei, adică la întreprinderile mici si mijlocii. Chiar astăzi, prezent
la lansarea Cărtii Albe a IMM-urilor, Victor Ponta a recunoscut că nici pentru
guvernul său şi nici pentru cele trecute politica
de sprijinire a IMM nu a existat. Or lipsa unei acţiuni guvernamentale în
acest sector privează capitalul autohton de suport politic şi de crearea unei ţesături industriale noi în
România.
A patra problemă pe care guvernul Ponta
nu o are nici acum în atenţie este dependenţa de economia Uniunii Europene,
o conglomeraţie economică aflată în continuare în criză. Exporturile româneşti
(peste 70 %) sunt legate ombilical de UE. “Căderea” lor ar însemna dezastru
pentru economia României. Recentul turneu al premierului prin ţări din Caucaz şi Asia (inclusiv China) a fost mai
mult unul de informare, fără impact pe termen scurt asupra relaţiilor economice
externe. Ocolirea, in continuare, a
Rusiei, şi din punct de vedere politic, dar şi economic este o mare eroare a
lui Victor Ponta. Mai mult ca sigur, această atitudine a premierului este
constrângerea sa de către Traian Băsescu, un
politician obsedat de obiective deşarte. Când România va reuşi
realizarea unui parteneriat cu Federaţia Rusă, atunci vom putea vorbi de o centură
de siguranţă pentru exporturile românsti şi o dinamică nouă în regiunea Mării Negre.
Grosso modo, anul 2013 se va încheia
favorabil pentru economia Româei. PIB-ul pe primul semestru este de cca 2,4 %
(probabil cele mai mare din UE), iar situaţia favorabilă din agricultură ne va
asigura un PIB pe 2013 foarte apropiat de 2 %.
Indicatorul PIB-ului nu spune însă nimic
despre nivelul de trai al populaţiei şi a percepţiei sale despre guvern. Domnul
Victor Ponta are, sperăm, un simţ
dezvoltat şi asupra realităţilor sociale nu doar asupra relaţiilor instiţionale
cu Traian Băsescu.
Comentarii
Trimiteți un comentariu