Primul
ministru Victor Ponta nu trebuie să fie lăsat dus de nas, în nicun caz!
Ieri dupa amiază, MADR a postat pe propriul
site proiectul de LEGE privind unele măsuri de reglementare a vânzării–cumpărării
terenurilor agricole situate în extravilan de către persoane fizice şi de
înfiinţare a Autorităţii pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare.
Cine citeşte acest proiect
de act legislativ nu are cum să judece altfel decât in sensul că în România
corupţia si batjocura călăuzesc politica guvernamentală de jecmănire şi
batjocorire a ţărănimii si a patrimoniului funciar al ţării. Pentru cei
avizati, cât de cat, presupusa legislaţie privind reglementarea vânzarii-cumpărării
terenurilor agricole viza “impiedicarea” înstrăinării pământului arabil si
nearabil al României către persoane fizice din Uniunea Europeană. Pentru că, întâmplător
sau nu, România si Bulgaria, sunt singurele state in care Tratatele de aderare
nu au prevăzut, la “capitoul liberalizarea capitalurilor” o perioadă tranzitorie
de 7+(plus) trei ani privind vânzarea-cumpărarea terenurlor agricole, aşa cum
era stipulat in aceleaşi Tratate cu
foste state comuniste ce au aderat in 2004. Nici pentru Croatia (care a aderat
la UE in 1 iulie 2013) nu este prevazută o asemenea discriminare.
Aşadar, pentru a proteja
si incuraja fermierul român (lipsit, in genere, de capital si cu un sistem
bancar neprietenos), încî de la alcătuirea Uniunii Social-Liberale, s-a hotărât
îngrădirea valului de străini ce vor cumpăra terenuri in România, începând cu 1 ianuarie 2014, printro legislaţie cât de cât protecţionistă.
Asta deoarece se ştia,
inca din 2011, România era singura ţară din Europa Comunitară in care străinii
invadaseră patrimoniul funciar, aceştia, prin firme mai mult ori mai puţin
paravan, deţinând cca 10% (1 milion ha) de terenuri.
Sarabanda proiectelor pe siteul MADR
După multe cârcoteli,
MADR, în frunte cu tânarul ministru D.C., a emis in 3 septembrie a.c. un prim
proiect de Lege privind unele msuri de reglementare a vânzarii – cumpărarii
terenurilor agricole situate in extravilan de către persoane fizice si de
infiinţare a Autoritatii pentru Administrarea si Reglementarea Pietei Funciare
(AARPF). In 17 septembrie a.c.,
proiectul de Lege a fost retras de pe site si înlocuit de a doua variantă.
De ce? Din cauza presiunilor exercitate de grupuri de interese ce roiesc in
jurul conducerii MADR. Cum “mofturile” acestora nu sunt pe deplin satisfăcute,
in 23 septembrie a.c., apare cea de-a treia variantă a proiectului, pe site
fiind păstrat si textul celei de-a doua variante. In ideea asa-zisului drept de
dezbatere publică. Stupoare, însă. La nici o luna, respectiv pe 13 noiembrie
a.c., MADR a publicat pe site-ul propriu cea de-a patra variantă a unui
proiect legislativ pe subiect, de data aceasta
(atenţie!) nu sub formă de lege, ci de Ordonanţă
de Urgenţă a Guvernului (OUG). Care este “chose-ul”?: Spre deosebire de o lege, o OUG nu mai trebuie să treacă prin tot
procesul legislativ, respectiv să fie trimisă pentru dezbatere si aprobare
celor două camere ale Parlamentului, apoi Preşedintelui pentru promulgare, după
care să fie publicată in Monitorul Oficial, ca să intre in vigoare. Astfel, dacă
este aprobată de Guvern, o OUG poate fi direct publicată in Monitorul Oficial
si să intre in vigoare, urmând ca ulterior să parcurgă procesul legislativ şi să
fie promulgată printr-o lege sau să fie inclusă intr-o alta lege la care face
referire.
Cine a zis că în
agricultura nu sunt băieti deştepţi?
In fine, că lucrurile să
fie duse la bun sfârşit, pe 18 noiembrie a.c., MADR retrage de pe site-ul
propriu proiectul de OUG in cauză si apare cea de-a cincea variantă a proiectului
de Lege privind unele măsuri de reglementare a vânzării–cumpărării terenurilor
agricole situate în extravilan de către persoane fizice şi de înfiinţare a
Autorităţii pentru Administrarea şi Reglementarea Pieţei Funciare.
Facilitate pentru toată bişniţărimea Europei
Toate formulele de reglementare
legislativă de până la 18 noiembrie a.c. impuneau nişte restricţii:
-de pildă, străinii care
ar fi dorit să cumpere terenuri agricole in România nu puteau face asta decât
in limita a 100 ha; ultimul proiect de lege nu mai specifică nimic în acest
sens;
-in precedentele proiecte
exista obligaţia ca cei interesati de piaţa funciară din România să aibă calificare
în sectorul agricol şi să fi avut
experienţă de minim 5(cinci) ani; in ultima varianta nu mai există această
obligaţie.
In ce priveşte dreptul de
preempţiune la cumpărare, proiectul spune:
-Înstrăinarea, prin vânzare, a terenurilor
agricole situate în extravilan se face cu respectarea dreptului de preempţiune
al coproprietarilor persoane fizice, arendaşilor, vecinilor persoane fizice,
persoanelor fizice cu vârsta de până la 40 de ani care desfăşoară activităţi
agricole pe raza administrativ-teritorială a localităţii unde este situat
terenul respectiv, precum şi Statul Român, la preţ şi în condiţii egale, în
ordinea stabilită prin prezenta lege. Faţă de alte proiecte, acum arendaşii
sunt pe “locul II”. Arendaşii pot cumpăra teren agricol extravilan, dacă au un contract
de arendă încheiat pentru acel teren cu cel putin un an înainte de data înregistrării
ofertei de vânzare.
Aceasta este singura condiţie pentru arendaşi, deoarece una dintre condiţiile prezente in toate precedentele variante ale proiectului a fost eliminata. Astfel, arendaşii nu mai trebuie să fie inregistraţi potrivit articolului 1.838 din Noul Cod Civil, adică nu trebuie să fi depus contractul la consiliul local sau consiliile locale in a carui rază teritorială se află bunurile agricole arendate. Hei, băietii destepti!!!!!!!?????????
Aceasta este singura condiţie pentru arendaşi, deoarece una dintre condiţiile prezente in toate precedentele variante ale proiectului a fost eliminata. Astfel, arendaşii nu mai trebuie să fie inregistraţi potrivit articolului 1.838 din Noul Cod Civil, adică nu trebuie să fi depus contractul la consiliul local sau consiliile locale in a carui rază teritorială se află bunurile agricole arendate. Hei, băietii destepti!!!!!!!?????????
Toate cele dispărute din variantele dedinainte sunt
recompensate prin prevederi ce împovarează, - pe cine credeti? – pe bietul vânzător,
adică nenorocitul de ţăran cu 1-3 ha, nevoit să vândă unul sau două pentru a o
mai duce un an-doi. Iată ce spune MADR
prin noul proiect de lege:
Art.
5 - (1) Vânzătorul înregistrează la primăria din raza unităţii
administrativ teritoriale unde se află terenul o cerere prin care solicită
notificarea preemptorilor, precum şi afişarea ofertei de vânzare a terenului
agricol situat în extravilan.
(2)
Cererea prevăzută la alin (1) este însoţită de oferta de vânzare a terenului
agricol, care va cuprinde, pe lângă preţul cerut pentru terenul ce urmează a fi
vândut, numele şi prenumele vânzătorului, adresa completă unde are domiciliul
vânzătorul, amplasamentul terenului, suprafaţa, categoria de folosinţă şi clasa
de calitate, documentele cadastrale necesare vânzării – cumpărării, precum şi
copia documentului care atestă calitatea de proprietar. Oferta de vânzare va fi
afişată la sediul primăriei 30 de zile.
Asadar, vânzătorul trebuie să depună odată
cu cererea si documente cadastrale ale terenului. Păi, de unde, că în România
niciun guvern nu a reuşit nici măcar să
demareze cadastrarea terenurilor agricole. Nicio grijă, vor spune multi. Mafia
funciară se află deja în bloc-start. Ce minunată este România!!!!???
Am putea face, în continuare, mult haz de
necaz, dacă tot pe site-ul MADR nu ar fi si astăzi textul unei OG privind unele măsuri pentru dezvoltarea fermelor de
familie, in care se specifica, intre altele ca ferma de familie este o exploataţie agricolă în care activităţile sunt realizate în
principal de către membrii familiei, care produce pentru consumul propriu, iar,
după caz, surplusul este comercializat.
Halal
minister al agriculturii, halal ministru dacă prin astfel de reglementări
contradictorii isi bat joc de satul românesc şi de cei trăitori, onest si cinstit,
în mediul rural.
Comentarii
Trimiteți un comentariu