Treceți la conținutul principal

Haos în coaliţia de guvernare

Nu trece zi, in ultimele săptămâni, fără ca şefii celor doua mari partide din coalitia de guvernare să nu facă declaraţii belicoase, direct sau indirect, unul altuia. La inceput părea o “joacă” pentru supremaţia mediatică, dar, acum, lucrurile au devenit patologice. Miza, este, desigur, nu supremaţia mediatică, ci supremaţia pe scena politică. Din păcate, intro- coalitie parlamentară si guvernamentală, pentru afirmarea întâietăţii sunt necesare mijloace mai rafinate de câştigare a atenţiei publice si, in final, a electoratului.
Partidul National Liberal încearcă, din toate încheieturile să poarte stindardul unui neoliberalism în rationamentele economice ale guvernării. S-a opus cu toată fermitatea transformării cotei unice in una progresivă. Deşi, cei din Partidul Social Democrat au propus diversificarea impozitării veniturilor si profitului (fără depăşirea stachetei de 16 %, cât este aceasta de vreo 10 ani), PNL a ţinut cu dinţii de ceea ce liderul său se pronunţa a fi “un principiu de neîncălcat”. Domnul Crin Antonescu, un sef de partid lipsit de experienţă executivă, dar si de pragmatism si viziune, s-a văzut, de aici, din momentul in care liderul PSD, Victor Ponta, a bătut in retragere pe tema “cotei unice”, capabil de si mai multe retorsiuni ale activităţii guvernului condus de Victor Ponta. S-a ajuns, astfel, ca toate documentele şedintelor de guvern să fie “validate” mai întâi în casa politica a PNL sau a PSD.
Când un guvern este condus după normele politice ad-hoc ale unuia sau altuia dintre membrii coaliţei, atunci lucrurile nu pot duce decât la paralizia executivului. Ceea ce se şi întâmplă în aceste  săptămâni.
Desigur, PSD este un partid mult mai important si puternic decât PNL. Acest lucru îl ştie şi dl. Crin Antonescu. Din care cauză încearcă să cenzureze măsurile lui Victor Ponta, dacă el nu este informat în prealabil.
In această situaţie trebuie observate câteva nuanţe:
-Crin Antonescu si anturajul său apropiat nu au amplitudinea politică si profesională  pentru gestionarea nici a propriului partid si, cu atât mai puţin, a coaliţei;
-iesirile la rampă, in  mass-media, ale liderului PNL nu sunt girate, cu sinceritate si convingere, de instanţele partidului;
-PNL nu are o ideologie clarificată pe eşichierul liberalismului, iar coaliţia cu PSD i-a compromis şi mai mult pretenţia de a fi stindardul a ceea ce mulţi analişti vor să numească dreapta românească.
-fermitatea de care încearcă să dea dovadă dl Antonescu este doar o platoşă pentru apărarea propriei funcţii. La prima “cedare” în faţa PSD, Crin Antonescu va fi “exmatriculat” din  fruntea PNL.
In ce priveşte PSD, aici lucrurile sunt mult mai complexe. Victor Ponta s-a “descurcat” destul de bine in postura de şef al partidului si, mai ales, de şef al guvernului. Aceasta ia dat o anumită imunitate în faţa grupărilor care nu l-au dorit in fruntea partidului, atunci cand Mircea Geoana a fost înlăturat din  postura de preşedinte al PSD. Recenta reabilitare a acestuia din urmă si propunerea lui Victor Ponta de a-l desemna înalt reprezentant al guvernului pentru politica geostrategică a adus un element de liniştire in interiorul partidului. Acum, PSD se concentreaza pe lupta de supremaţie cu PNL.
Atuu-rile PSD sunt, în principal, determinate de următoarele:
-deţine un  portofolu important (cel mai consistent) de  politicieni si profesionisti  in politicile executive;
-este cel mai mare partid politic, cu ideologie social-democrată, şi nu este bruiat de nicio formaţiune de stânga, din simplul fapt că acestea nu există in România;
-este atasat unei ideologii cu rezonanţă in electoratul naţional si, totodată, a reuşit să fie recunoscut in familia social-democraţiei europene.
Rolul celor două partide în constituirea Uniunii Social Liberale (aşa cum se cheamă coalitia actuală la putere) a fost unul dezechilibrat, din cauza dimensiunii si prestanţei insuficient de viabile a PNL. PNL a fost, încă de la constituirea USL, un jucător de rezervă, dacă nu chiar un asistat politic.
Acum, pentru că a prins rădăcini la guvernare, încearcă din  toate puterile să demonstreze că este un  “partener” ineluctabil. Ceea ce este o greşeală fundamentală.
USL se menţine, încă, drept o structură parlamnetară si guvernamentală numai si numai din “obligatia” pe care cele două partide si-au asumat-o de a-l înlătura de la putere pe Traian Basescu. Cum  acest lucru nu este îndeplinit (este adevarat, nu în totalitate din vina celor doi “partenri”), existenţa acestei coaliţii nu mai are raţionamentul politic. De aici si bruiajele pe care cele doua partide le utilizează atât pe scena parlamentară, cât si in ecuaţia guvernamentală.

Viitorul apropiat este acela al ruperii USL. Acest lucru se va întâmpla, cel mai probabil, prin februarie-martie, când incepe campania pentru alegerile europarlamentare.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in