Treceți la conținutul principal

România, Eldorado pentru vikingii de terenuri agricole

Aprobarea în Parlamentul României a Legii privind vânzarea către persoane fizice din UE si SEE a terenurilor agricole ţine prima pagina a unor publicaţii de specialitate din Occident sau a analiştilor in domeniu. Piata funciară din Europa Occidentală este sugrumnată de constrângerile legislative naţionale (Franţa) sau de lipsa efectivă a acestora, raportul între cerere si oferta fiind unul foarte echilibrat (Anglia). Sunt şi situaţii cu totul specifice. De pildă, reglementările UE privind  încetarea, din 2015, a subvenţiilor la lapte determină in Olanda o explozie a preţului pe piata funciară. Dacă în prezent, în Regatul Ţărilor de Jos, un hectar se vinde cu cca 50 mii euro,  peste trei ani, preţul este estimat a ajunge le cca 58-60 mii euro/ha.Este explicabil, în aceste condiţii, de ce liberalizarea completă a pieţii funciare în România este un eveniment urmărit cu mare atenţie de speculatorii din ţările occidentale şi nu numai. Suprafaţa terenurilor agricole situează România pe locul al 5-lea in ierarhia agricolă a UE. Din punct de vedere al preţului terenurilor, România nu poate fi decât un Eldorado pentru cei care au bani si vor să acapareze pământ în ţara noastră. Bulgaria nu este prea mult bagată in seamă, având in vedere dimensiunile restrânse ale pieţii funciare în acest stat balcanic, vecin României.Redăm, în tabelul de mai jos, preţul terenurilor agricole din câteva ţări ale UE, evaluat de catre FN SAFER (Sociétés d’aménagement foncier et d’établissement rural), din Franţa, pentru anul 2011.
Preţul mediu al hectarului de teren agricol in unele state UE/2011
Rang/
pret 
 Ţara Preţul Euro/ha Nivelul preţului
 faţă de anul precedent
 1 Regatul Ţărilor de Jos 49 000 +4.4 %
 2 Danemarca 20 600  -6 % 
 3 Italia 19 400 +0,6%
 4 Anglia si Ţara Galilor 18 000 +12%
 5 Germania 16 400 +11 %
 6 Spania 10 000 -1,6 %
 8 Polonia  4 900 +7,7 %
 9  Franţa*  5 420 +1,1 +
 10 România**  2 700  +8 %
Sursa: FN SAFER/Franta * Franta = 2012 ** România = 2013 (estimari agricultura - jurnalul...)

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in