Treceți la conținutul principal

Alegerile din 9 decembrie şi viitorul României


Găzduirea de către Washinton Post, în ediţia sa de azi, 7 decembrie, a lui Victor Ponta, cu un articol-opinie despre abordarea fiscală inovativă a guvernului pe care l-a condus cca o jumatate de an este un semnal foarte puternic. Nu pentru că Victor Ponta ar fi un expert in materie fiscala, ci pentru simplul fapt că celebra publicaţie americană găzduieste  semnatura lui Victor Ponta. Iar Washington Post este, precum se stie,  un gir pentru ceea ce se va întâmpla in perioada imediat următoare in orice parte a lumii.
Miza alegerilor legislative din 9 decembrie 2012 este una de răscruce pentru evolutia economică, socială si politică a Românei. Confruntarea electorală de duminica este reperabilă prin cateva dimensiuni substanţial imperative:
*** Descătuşarea societăţii românesti, a mentalităţii individuale si colective de trecutul comunisto-securist. Este, poate, pentru unii, exagerată  sublinirea acestei dimensiuni, dupa 23 de ani de la căderea regimului dictatorial al lui Nicolae Ceauşescu. Pentru cine se apleacă mai mult asupra realităţilor românesti, va trebui observat ca regimul Traian Băsescu a reînviat in mentalul social teama, frica, obedienţa. Aceste obstacole pentru afirmarea personalităţii individuale si a aptitudinilor colective au fost atât de evidente, oriunde, la sat si la oraş. Pentru că  institutiile abilitate  cu atribuţii pentru siguranţa si dreptul legii, manifestând-se cu cu aroganţă si totala lipsa de respect fata de societate, si-au pierdut din credibilitatea pe care regimul democratic le înzestrase, in locul celor represive din trecut. Este de semnalat in acest context ca dacă in  urmă cu 8-10 ani nostalgici ai regimului totalitar câstigau teren cu obsesiva lozinca “poporul are nevoie de un conducator” (lozincă pe care Băsescu a exploatat-o cu brio si in 2004 si in 2008), in prezent puterile pe care Traiana Băsescu le-a acumulat fără voinţa populară sunt repudiate de tot mai multi cetăţeni. Majoritatea vor eliminarea acestei stări de lucruri. Vor sa fie liberi si nu opresaţi de institutii obediente sau de un “conducător” atoate ştiutor.
Regimul lui Traian Băsescu si partidul ce l-a întruchipat – PDL – vor fi sancţionaţi drastic la 9 decembrie 2012.
*** Regândirea viitorului economic al Românei si a libertăţii de business a indivizilor. Tot mai multi români se intreabă de ce România a trebuit să intre sub tăvălugul FMI si a CE in 24 martie 2009, atunci cand a solicitat, prin Traian Băsescu,  un imprumut dezastruos pentru economia ţării, in valoare de cca 20 miliarde euro. Ce s-a ales cu aceşti bani? Nimic. Finantele ţării nu s-au consolidat, moneda natională a fost la fel de volatilă, cresterea economică din 2007-2008 a intrat definitiv in bernă. Regimul de austeritate publică  a afectat foarte grav sectorul privat care nu a beneficiat nicicum de colosala suma de 20 miliarde euro. Doar datoria externă a a României a intrat in zona de risc, apropiindu-se de 40 % din PIB (de la nici 15% cât era inainte de acord). Investitiile publice au inghetat, cererea interna s-a constrâns in fiecare an, dezvoltarea economică a dat înapoi. Sigur ca, incepând  cu anul 2008, si România avea nevoie de rigoare bugetară si înlăturarea  risipei de resurse a bugetului. Dar aceste îndatoriri se puteau realiza si cu forţe proprii, dacă tara era guvernată cu responsabilitate si incredere in profesionalitatea inaltilor functionari guvernamentali. Noi, românii, nu am avut parte de asa ceva. Dimpotrivă, camarila lui Traian Băsescu si-a instalat in pozitii cheie indivizi si individe de joasă speţă , nu numai din punct de vedere al profilului educaţional si profesional, dar si al moralităţii. Exemplul lor a fost insusi Traian Băsescu, sef de stat fără viziune asupra vreunui domeniu ce priveşte progresul natiunii, nociv pentru moralitatea individuală si colectivă.
Schimbarea pe care o vor majoritatea românilor este legată de independenţa economică a guvernului si de nevoia de competenţă a acestuia. Este imperios ca noul guvern să îşi stabilească o strategie pentru mai buna utilizare a resurselor din portofoliul naţional. In primul rând, resursele naturale. Trebuie revăzută strategia energetică pentru punerea in  valoare a zăcămintelor fosile si hidrografice ale Românei. Un program de lungă durată care sa inceapă cu inestitii de anvergură este obligatoriu pentru revitalizarea ţării.  Chiar dacă este nevoie de şantierul aurului de la Roşia Montană, sau de cuprul din Molova Nouă, sau de exploatarea petrolului si gazelor din Marea Neagra.Românii au nevoie de un reper care sa le inspre increderea că lucrurile incep să se miste, să depăşească situatia de abstinenţă a puterii executive. Bineînţeles că, în context, revizuirea atitudinii faţă de satul românesc si de bogăţia agriculturii sunt obligatorii pentru independenţa alimentară a ţării.
Cel mai important element din  ecuatia cresterii economice viitoare este creearea unui program de stimuare a IMM. Să revitalizăm mentalitatea  anilor 2003-2007 când românii s-au lansat in afaceri si au incercat sa-si asigure o clasa de mijloc deschisa tuturor. Capitalismul marilor corporatii nu este viabil in cazul Românei. Ele pot exista, dar  să nu inhibe mica intreprindere individuala sau pe cea de talie mijlocie. Numai acestea din urmă pot să fructifice talentul si spriritul inovativ al românilor.  
*** In fine, alegerile pot contribui la schimbarea clasei politice a ţării. Chair dacă intre candidaturile pentru duminică sunt multe figuri invechite si imbuibate de pe urma corupţiei din ultimele doua decenii, sunt multi candidaţi, mai mult de 60 %, care au prilejul de a ilustra improspătarea si europenizarea clasei politice româneşti. Victor Ponta este printre personajele care a căpătat nu doar charismă, ci si prestigiu in ultima vreme. Din toate partidele vin  oameni care nu au avut de-a face cu regimul totalitar sau cu guvernarea coruptă si imorală a lui Traian Băsescu. Generaţia nouă de politicieni are toate şansele de a reuşi si de a debarasa România de trecutul întunecat al regimului ceauşist şi al guvernăarii opresive şi corupte a lui Băsescu.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in