Treceți la conținutul principal

Mistificare statistică în agricultură


Prin rezultatele definitive ale Recensământului General Agricol, din 2010, INS vrea să “demonstreze” că România are o agricultură medievală
Intrat aproape in uitare din cauza stării jalnice în care a ajuns institutia natională de statistică (a se vedea bâlbâielile privind recensămantul populatiei, scuzele penibile pe care reprezentantii INS le-au “aruncat”, in vară, in ochii opiniei publice), Recensământul General Agricol (RGA) din 2010 a fost, in fine,  procesat. Rezultatele definitive, comparate cu alte forme asemănătoare de anchetă statistică pun un mare semn de intrebare asupra veridicităţii si corectitudinii datelor  RGA. Desigur, că o evaluare mai  semnificativa ar fi posibilă pentru oricine este interesat dacă INS ar da posibilitatea accesării gratuite a informatiilor din propriul sau site, referitoare la RGA. Ei bine, INS vrea bani pentru accesarea rezultatelor RGA, desi nu din propriul buzunar /buget s-a efectuat acest recensământ, a cărui finalitate trebuia ştiută incă din vară (asa cum, de altfel, s-a si anuntat de către institutia in cauză). Chestiunea accesului la informatiile RGA ar putea apărea fără relevanţă. Cu ce drept, însă, INS vinde RGA? Nu este o institutie privată, nu a fost singura care a asigurat bugetul desfăsurării RGA (majoritatea fondurilor au fost atrase de la Eurostast si de la MADR si MAI. Atunci de ce instituţia controversată condusa de dl. Voineag solicită bani pe documentele si informatiile privitoare la RGA? Repetăm, intrebarea nu este retorică. Mai ales, ca in   alte ţări, spre exemplu Franta, lucrurile nu stau deloc aşa. Apoi, tot in aceasta ţară am observat ca rezultatele RGA sunt prezentate si interpretate si pe site-ul Ministerului francez al Agriculturii.  Pe site-ul MADR de la Bucuresti nu se găsesc. Sau poate este necesar de un  motor special pentru a le identifica?
Aşteptăm reacţii.
Până atunci, câteva neclarităţi ce reies din informatiile INS. Date de comparatie: ancheta structurală in agricultură din anul 2007, recensământul agricol din 2002 si recensământul din 2010/2011

Anul de inregis-trare
Numar exploatatii individuale
Dif.
+/-
(ha)/2002

Suprafata utilizata din total SAU*
(%)
Suprafata medie utilizata
(ha)
Numar exploatatii juridice**
Diferenta
+/-
(ha)/2002
Suprafata utilizata din total SAU
(%)
Suprafata medie utilizata
(ha)
2002
4462221
-
55,336
1,73
22672
-
44,263
274,43
2007
3913651
-548 570
65,195
2,28
17699
-4973
34,805
270,45
2010
3823130
-639091
53,743
1,87
35913
+13 241
46,256
171,38
*SAU- Suprafața agricolă utilizată este un concept statistic destinat evaluarii teritoriului consacrat productiilor agricole. Suprafața agricolă utilizată (SAU)  reprezintă suprafața totală de teren arabil, pășune permanentă, vii, livezi. SAU nu cuprinde suprafete cu paduri, teritorii neagricole, precum drumuri, cariere, parcuri, suprafete de sub constructii. In 2002, SAU era in Romania de 13,930 milioane ha, in 2007, 13,753 milioane ha, iar in 2010 de 13,306 milioane ha.
**Până la RGA din 2010, INS a utilizat in cadrul “exploatatii individuale” decât gospodariile taranesti, iar la acest ultim recensamant a introdus la aceeasi categorie PFA, intreprinderile individuale, intreprinderile familiale. Dupa parerea noastra incadrarea este gresita pentru ca acestea din urma au un regim comercial si sunt supuse si unor reglementări contabile, au un administrator etc. De aceea, in calculele noastre pentru anul 2010 am introdus la “exploatatii cu personalitate juridica si PFA, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale. Un argument in acest sens este si faptul ca, in ultimii ani, din cauza inaspririii regimului fiscal al SRL-urilor si SA, multe dintre acestea s-au transformat in PFA. Potrivit unei analize a revistei Capital, din anul 2011, in 2009 si 2010 s-au infiintat 8122, respectiv 17 673 PFA, II si IF declarate la Registrul comertului avand ca obiect de activitate agricultura si domeniul agricol. Cu toate acestea, potrivit RGA din 2010, INS inregistreaza doar 5215 PFA, II si IF.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Pe baza celor de mai sus se poate observa cum INS mistifică realităţile din agricultură. Nu doar in ce priveste incadrarea gospodăriilor ţărănesti in exploatatii (care, in acceptiunea statisticii europene si a FAO au definitii clare in ce priveste atât activitatea economica, cat si, mai ales, cea de gestiune. Ne intrebăm pe ce  baza a stabilit INS definirea unei gospodării ţărănesti drept exploatatie, in conditiile in care in România nu există niciun organism care să certifice că o gospodărie ţărănească este inregistrată ca exploatatie agricola. Pe de alta parte, in România nu dispunem de legislatie adecvata, nu avem un Cod Rural, nu sunt cartografiate terenurile agricole. De asemenea, acestea nu sunt delimitate cadastral. Singura “institutie” in domeniu este asa zisa “carte funciară” de la primării, o institutie vetustă, nealiniată realităţilor. Pe de altă parte, cum bine se stie, majoritatea ţăranilor si-au arendat terenurile agricole, dar aceste “transferuri” nu sunt înregistrate sau contractele intre arendas si arendator nu refelectă realitatea.
Ca urmare, aşa au rezultat anomaliile din tabelul de mai sus. In anul 2007, SAU pe o “exploataţie individuală a fost mai mică decât in 2002, iar in 2010, a crescut cu doar 0,41 ari faţă de 2007. Cine poate să dea crezare unei astfel de statistici?
La fel sta situatia cu “exploataţiile  juridice” a căror suprafaţă, chipurile, ar fi rămas casi-constantă în răsptimp de peste opt ani.
Dacă RGA realizat de INS va fi preluat tale-quale de Eurostat, Romania va trezi o mare bizarerie statistică si agricola ăn Europa. Uniunea Europeană va observa ca societatea românească este una “ingheţată” in trecut medieval. Pentru că nimeni nu va putea sa gândeasca altfel atunci când va vedea ca în ţara noastră media unei exploatatii agricole a fost in 2002 de 3,11 ha, in 2007 de 3,50 ha, iar in 2010 de 3,45 ha.
Este agricultura României una de tip medieval. Nu? In ciuda evidenţei statistice a INS.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in