Societatea
romaneasca pare naucita in ultimele doua saptamani. Poate sa fie “blestemul
Colectiv”, dspre care am mai scris.
Dar
nu este asa. Implantarea sentimentului religios in afacerile societatii laice
este unul dintre cele mai nocive
elemente care deruteaza, de 25 de ani, Romania. Insa, ceea ce s-a petrecut in
ultimele zile nu are de-a face cu factori exogeni politicii. Toata invalmaseala
de la varful societatii si politicii romanesti este un scenariu bine pus la
punct si desfasurat intr-o operatiune la vedere.
Inlaturarea
de pe scena a partidelor politice s-a facut fara mari eforturi logistice. Caderea
in desuetudine a unor asa-zis lideri s-a
realizat nu prin forta si nici cu ajutorul unui anume binom pe care il tot
invoca unii.
Procesul
s-a desfasurat cu tact, cu masura si a fost punctual.
O
“lovitura” de palat care s-a mai intamplat in Romania doar inainte de caderea
regimului autocrat al Regelui Carol al II-lea.
Eliminarea
de pe scena politica a rolului partidelor “traditionale” (a se citi si PSD si
PNL) a avut loc in doar doua-trei zile, dupa o perioada de asalt de vreo doua
saptamani.
Procesul este insotit de primii pasi ai insaurarii
unui nou regim politic, anume acela al presedintelui. Regimul prezidential nu
este unul traditional in Romania. Ca si in mai toate democratiile consolidate
din Europa. Aparitia sa brusca la Bucuresti are circumstante atenuante. Din
care cauza nimeni nu comenteaza. Este mai mult decat paradoxal acest fenomen,
acum in plin debut al secolului XXI. Inspre mijlocul secolului trecut, acealsi proces
a fost insotit de numeroase comentarii, proteste si repercusiuni. Acum viata
politica din Bucuresti se alimenteaza din nimicuri si sperante desarte.
Iata
comentariile presedintelui Iohannis: “'Am vorbit mult cu liderii politici, am
vorbit cu oameni din stradă, cu reprezentanţii societăţii civile. Protestatarii
mi-au spus că sunt nemulţumiţi de clasa politică, vor altă clasă politică.
Politicienii mi-au spus că au înţeles aşteptările, că au înţeles solicitările,
dar politică fără partide politice, aşa mi-au spus, nu se poate. Este foarte
adevărat. Politică fără partide politice nu se poate, dar într-o democraţie
nici fără popor nu se poate. Dacă politicienii se îndepărtează de alegători,
atunci apare o situaţie similară cu cea în care am ajuns noi astăzi. Constatăm
o înstrăinare din ce în ce mai profundă între alegători, pe de o parte, clasa
politică, pe de altă parte. Aşa s-a făcut că niciun partid nu a venit să
propună un politician care să preia funcţia de prim-ministru”.
Facem
o paranteza si subliniem ca in Romania presedintele tarii este emanatia unei clase
politice si a unui partid sau grupuri de partide. Presedintele Romaniei nu este
un monarh care isi trage seva din trecutul familiei. Am inchis paranteza.
Ma
asteptam ca marile partide sa dea o replica taioasa la afirmatiile foarte grave
pe care le-a facut presedintele la adresa “starii natiunii” si, mai ales, la iesirea “voita’ din scena a
partidelor politice.
Nimeni
nu a avut de comentat si, rezultanta logica, noul regim s-a inscaunat.
Printr-un
guvern marionata.
Guvernul
Dacian Ciolos nu are nici anvergura si nici rostul de tranzitie democratica , asa cum fals s-ar putea deduce. Si cum ar reiesi
din discursul Presedintelui daca ar fi citit in alt registru, mai cumsecade,
mai apropiat de interesul national.
Guvenul
Ciolos are un rol bine definit, acela de a fi paravan al unor demersuri care
vor schimba coordonatele si, mai ales, tintele politice ale statului roman.
Faptul
ca Guvernul Dacian Ciolos este alcatuit
dintr-o suma de persoane sustrase
temporar din jobul lor de baza si puse ministri este un amanunat pe care nu
trebuie sa-l demonstreze nimeni. S-a vazut si cate balbaieli s-au petrecut in
ceasul al 12-lea. Ele au aratat ca Dacian Ciolos a fost obligat sa-si asume o
misiune pentru care nu se stie daca va fi rasplatit.
Un
alt element la fel de saritor in ochi este acela ca la investirea sa de catre
Parlament, Guvenul nu a prezenat un program de guvernare. A incropit repede o
ciorna de idei extrase din mintea unuia
sau altuia, chiar si din presa, pentru a fi citita in fata celor 500 de parlamentari. Si cumlea
cinismului, aceasta ciorna a fost si aplaudata.
Pentru
ca tara si electoratul asteapta in primul rand rostuirea vietii economice si
sociale a tarii si a lor, ca indivizi, ca alegatori, era de asteptat ca Guvenul
Dacian Ciolos sa aduca in fata alesilor si alegatorilor cateva proiecte sau
programe economice. In primul rand, trebuia si trebuie sa stim cu totii cum
este creionata economia tarii in anul 2016. Era deci necesar ca noul guvern si
ministrii inrolati, mai ales cel de la finante, sa indice macar cateva borne privind
viitorul economiei in anul care vine. Primul anagajament ar fi fost acela de a
prezenta proiectul de buget intr-o perioada fezabila. Astfel incat el sa poata
fi functional de la 1 ianuarie 2016. Nu numai ca nimeni nu a suflat o vorba despre
acest parametru vital al oricarei guvernari, dar toti ministrii din linia
economica s-au ferit sa faca aluzie la raspunderea lor in functiile pe care
le-au castigat.
Vom
avea crestere economica in 2016? Vom avea crestere de venituri pentru
electorat? Ne vom reintoarce la regimul de austeritete si de ce? Va avea
curajul Guvernul si Ministerul Finantelor de a incalca pragul de deficit al MTO (medium term objectives) pentru ca economia sa
se poata baza pe resurse financiare mai mari necesare dezvoltarii ?
Nimeni nu a spus nimic despre aceste cateva elemente
vitale ale starii economiei in anul 2016.
Asa cum detinatorul portofoliului de la Ministerul
Fondurilor Europene nu a suflat o vorba inteligibila privind felul in care Romania
va absorbi mai eficient si mai repede cele peste 40 miliarde euro alocate
Romaniei in perioada 2014-2020.
Deoarece majoritatea persoanelor sosite in functiile ministeriale
sunt « specialisti » din diverse departamente ale Comisiei Europene,
ne asteptam cu totii ca inca din primele ore in care rosteau
cuvinte in calitate de ministri ai Guvernului Romaniei, persoanele in
cauza sa ne frapeze prin expertiza lor si, mai ales, printr-o noua filosofie de
guvernanta economica si politica.
Din pacate, pana acum nu putem sa spunem decat ca
« expertii » de la Bruxelles isi vor devoala cat mai repde
capacitatea de a conduce si imbunatati resorturile pe care le-au primit in
gestiune.
Cat il priveste pe Primul Ministru Dacian Ciolos numai de
bine. Scurtul ( ?!) sau mandat de
responsabil al Guvernului Romaniei poate sa-i aduca marirea sau decaderea. Desi
aceste doua coordonate nu caracterizeaza deloc personalitatea sa, Dacian Ciolos
este un bun meritocrat care s-a rodat in
aceasta calitate atunci cand patru ani a raspuns la EC de agricultura si
dezvoltare rurala. Poate ca acum, desi este seful guvernului, isi va aduce
aminte si de agricultura unde are toata experiza necesara. Iar agricultura
romaneasca este cea care l-a afirmat pe scena politica locala si europeana.
Tara are nevoie de expertiza sa in agricultura, pentru ca ce-l pe care l-a numit
ministru, Achim Irimescu, a fost
« alungat » de la minister, in urma cu doi ani, de catre fermierii romani, nemultumiti de
prestatia sa.
Provocarile pe care realitatea anului 2015/2016 le aseaza
in calea Guvernului Dacian Ciolos sunt extrem de importante pentru viitorul
interesului national.
Decontul acestui presupus
an de guvernare va fi cartea de vizita a multor personaje din politica
romaneasca, acum in cel de-al doilea deceniu al noului secol.
Comentarii
Trimiteți un comentariu