Treceți la conținutul principal

Absorbtia fondurilor europene: ora exacta a (in)capacitatii guvernului Boc

Noul ministru al Afacerilor Europene nu s-a sfiit, la nici cateva saptamani de la instalare, sa evidentieze superficialitatea si dezinteresul guvernului in care tocmai a fost cooptat de a utiliza fondurile nerambursabile puse la dispozitie de Uniunea Europeana,in exercitiul financiar 2007-2013. Domnul Leonard Orban a spus raspicat: rata de absorbtie a fondurilor structurale, din 2007 pana in  prezent, este de numai 3,7%, cea mai mica din toate noile state membre (NSM). Nu de 10 % si nici de 14 %, cum pretindeau acum vreo tre-patru luni  divesri functionari din Palatul Victoria. In acest fel, ministrul a devoalat minciuna si prefacatoria cu care ne invaluiau primul ministru si asa-zisa sa consiliera economica. 3,7 %  este nota exacta a (in)capacitatii echipei guvernamentale de la Bucuresti de a gestiona nu doar o resursa gratuita, dar si starea economica generala a tarii. 
Sa vedem de ce?
In vremuri de criza, precum cele pe care le traverseaza si Uniunea Europeana, pentru statele din  Europa centrala  si de est, absorbtia fondurilor europene se dovedeste cel mai viabil  balon de oxigen.  Inclusiv BERD, in raportul de acum doua zile, arata ca, de exemplu, Polonia a rezistat si rezista in fata crizei datorita utilizarii in investitii publice a peste 70 %  din  fondurile europene alocate. Tarile din aceasta regiune sunt foarte fragile  la ce se intampla in restul UE, urmare a dependentei (cca 73-77%) schimburilor comerciale intracomunitare, a originii investitorilor  si a filializarii sistemului bancar national  la marile grupuri financiare din zona. Fondurile europene puse la dispozitie celor 8 NSM reprezinta, intradevar o resursa sigura si necostisitoare pentru fundamentarea si operationalizarea programelor de dezvoltare. Cu conditia, desigur, ca fiecare stat sa aiba ambitia si puterea institutionala de a le atrage, in cuantumaul anual stabilit. 
Cum a aratat ministrul Leonard Orban, executivul de la Bucuresti a stat, insa,  mereu sub pulpana minciunii. In ciuda numeroaselor avertismente pe care ni le-au transmis atat presedintele CE, cat si comisari sau parlamentari europeni.
"Descoperirea" ca Romania este codasa la absorbtie de bani europeni nu apartine prezentului ci si trecutului mai mult sau mai putin apropiat.
Prin luna februarie a.c., banca franceza NATIXIS releva, intr-o analiza foarte exacta, privind situatia pe anul 2010, cativa indicatori din care rezulta lipsa de performanta a Romaniei. Iato mai jos (toate sumele exprima miliarde Euro):                                                  
-------------------------------------------------------------------------------------------------
                     Contributia            Fonduri         Fonduri         Sold
                   la bugetul UE        structurale       PAC               net
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Bulgaria             0,31                 0,59                0,66           0,95
R. Ceha             1,24                 3,23                0,89           2,88
Letonia              0,16                 0,61                0,23           0,68
Lituania             0,25                 0,82                0,47           1,04
Polonia              3,17                 7,17               3,72           7,72
Romania            1,07                 0,52               2,10           1,55
Ungaria             0,86                 1,17                1,26           1,57
-------------------------------------------------------------------------------------------------
n.n.: daca din fondurile absorbite prin PAC se tine seama de faptul ca mai bine de jumatate reprezina plati directe (ajutoare pentru suprafata, pentru capete de animale etc), acestea constituind, de fapt, capital circulant, rezulta ca in 2010, Romania a fost contributor net  la bugetul UE si nu beneficiar (a se vedea cazurile Poloniei si Republicii Cehe)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Din 2008 si pana mai deunezi, presedintele Basescu isi exprima nemultumirea fata de situatia din acest domeniu. Atunci, vinovata era "vechea guvernare", acum, in ceasul al 12-lea, dupa ce a amenintat cu demiterea ministrilor "neperformanti",  domnul Basescu a ajuns la concluzia ca vinovati sunt ... functionarii incompetenti. 
In orice tara normala/civilizata, incompetenta este data de varful piramidei. La noi nu este asa. Deocamdata!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Nu va mai amestecati in viata noastra !

De ani de zile, tara noastra a devenit un camp de execrabila bataie de joc a unor indivizi din interiorul teritoriului national si din partea unor rezidenti, Cei mai multi cu rang diplomatic. In ultima vreme, detractori ai Romaniei isi inmultesc vociferarile. Fie ca este vorba de starea economiei, de starea justitiei, de granitele tarii, de istoria si viitorul nostru. Desi nu mai suntem sub tutela juridica a niciunui imperiu de aproape 150 de ani, tentatia imperialista a unor state din  jurul nostru sau din departari se intensifica. Iar formele de ingerinta sunt dintre cele mai perverse. Anul trecut ma aflam in  vacanta la Sighisoara. O perla de oras din inima tarii. Proprietara pensiunii, o romanca,  fosta lucratoare intr-o fabrica cu profil tehnic ce daduse faliment, s-a reconvertit la turism. Intre alte povestioare am aflat ca fiul sau este elevul unui liceu ales din oras. Liceul este cautat pentru ca este subventionat de organizatii austriece. Mi s-a povestit ca subventionar

Tehnocratia si economia

Au trecut 75 de zile de la instalarea Guvernului condus de Dacian Ciolos. Venirea sa la puterea executiva a tarii s-a produs in conditii pripite si oarecum obscure. Mai devreme sau mai tarziu, acest lucru se va clarifica. Inclusiv daca echipa lui Ciolos este consecinta unei conspiratii interne sau externe. Nu asta este important, acum. Important, dupa parerea noastra este modul in care Guvernul Ciolos isi indeplineste misiunea. Rolul sau declarat a fost acela de a instaura tehnocratia in societatea romaneasca. In locul democratiei politice. Este o formula vanturata de cateva decenii in sociologia si politologia occidentala. Aplicabila in societatile cu probleme, cu fracturi grave in functionarea institutiilor unui stat. Nu a fost cazul tarii noastre. Trecem si peste acest aspect. Si ne oprim la rolul pe care guvernarea tehnocrata si l-a propus la 17 noiembrie 2015: acela de a conduce tara pe o perioada limitata, cu prerogative limitate. Guvernarea Ciolos era vazuta ca o guve

Guvernarea externalizata

Dupa anumite modele anglo-saxone, marile companii isi externalizeaza activitati care, in principiu, sunt mai bine realizate de echipe specializate. Externalizam, de pilda, mentenanta trenurilor de metrou, sau contabilitatea primara, sau serviciile de salubritate. Toate aceste actiuni se iau pentru a rentabiliza, pentru a face mai competitive activitatile de baza ale unei companii sau ale unei comunitati Depasind toate inchipuirile, Romania si-a externalizat guvernarea. La 17 noiembrie 2015, treburile curente ale statului au fost puse in mana unei echipe ad-hoc, adunata de prin  toate cotloanele birocratice ale Comisiei Europene de la Bruxelles  sau din diverse huburi universitare sau manipulatoare. Sustinerea a fost solida: strada. De mai bine de un deceniu, strada, respectiv cohorte mai mici sau mai mari de indivizi strecurati prin arterele marilor orase sau pe retelele de socializare fac politica asa-zis civica. Guvernul pe care Dacian Ciolos l-a incropit cu eforturi deosebite in