Saptamana viitoare, Comisia Europeana va prezenta spre aprobare proiectul noii Politici Agricole Comune. Subiectul este cunoscut si dezbatut in majoritatea statelor UE, mai putin in Romania, unde politica de clan tine, cum se spune, interesele sub pian. Desi apologia celor cateva sute de euro pe care le primesc micii fermieri romani de la CE va fi, in continuare, pagina de afis in talk-showrile televizate, putini banuiesc ca la Bruxelles se joaca o carte mare. Asta pentru ca desi PAC va beneficia de fonduri substantiale (cca 40% din bugetul UE), constrangerile crizei economice si distorsiunile, de pana acum, in acordarea subventiilor/ajutoarelor, vor face ca banii sa fie mai cu grija distribuiti in agricultura. Problema este atat de serioasa incat, la 5 octombrie a.c., OCDE si-a declarat, intr-un amplu raport, partizanatul pentru reorientarea ajutoarelor agricole europene. Ce si-ar dori OCDE? Pe scurt: sa dispara (sau macar sa fie limitati in lacomia lor) profitorii ajutoarelor agricole in UE. Adica, spune aceasta organizatie (din care fac parte tarile dezvoltate si emergente, minus Romania) este absolut incorect ca la fondurile de ajutorare a agricultorilor sa participe beneficiari care realmente nu au nevoie (nu au venituri reduse), cum sunt marile exploatatii sau proprietarii neagricoli de terenuri. Sunt de notorietate reclamatiile societatii civile fata de faptul ca regina Angliei, fiind o mare latifundiara, se infrupta anual cu cca 5 milioane euro din fonduri agricole europene. Fiul sau, printul Charles, sau printul de Monaco, adauga si ei, anual, in visteria proprie sute de mii de euro, din aceeasi sursa. Grupul alimentar Nestle sau LVMH pentru productia sa de cogniac sunt, de asemenea, printre profitorii de marca ai ajutoarelor PAC. Potrivit OCDE, fenomenul este flagrant de pagubos. S-a constatat ca in fostele 15 state UE, 25 % din exploatatiile agricole cele mai mari aveau, in 2007, un venit agricol mediu anual de cca 73 000 euro pe ferma, sau 28 000 euro pe angajat, adica dublul salariului minim din Franta, si, in acelasi timp, de 16 ori mai mult decat venitul unei ferme mici, de cateva hectare.
Ce se vrea? Sau, mai precis, ce s-ar vrea de cele mai multe state? Ca subventiile sa fie acordate fermierilor care intradevar au nevoie pentru cresterea productiei de bunuri agricole si pentru intarirea exploatatiilor si a competitivitatii lor, pentru obtinerea unui standard de viata civilizata in mediul rural. Marile grupuri agricole obtin deja profituri importante ca urmare a comertului si tranzactiilor mai mult sau mai putin agricole in care sunt implicate.
Comisia Europeana trebuie sa prezinte saptamana viitoare o reforma a PAC care sa dea o nota de echitate sprijinului in agricultura comunitara, limitand platile catre agricultorii activi si instituind o plafonare a ajutoarelor pentru marile exploatatii. Se va tine seama, in cazul celor din urma de aportul lor la crearea locurilor de munca, "penalizarea" fiind, in astfel de cazuri, mai blanda.
Grupurile de interese din tarile membre UE sunt divergente asupra celor de mai sus. Nu se stie, deci, cine va avea castig de cauza in noua formula a PAC.
In ce priveste Romania, ca de obicei, va face ceea ce dicteaza altii. Din pacate, si in agricultura...
Comentarii
Trimiteți un comentariu